LD1004 Psykologi och kritiskt tänkande 2,0 hp

Att kunna tolka och analysera nyhetsflöden, rapporter och forskning är avgörande för att kunna fatta långsiktigt riktiga beslut. I den här kursen får du därför lära dig att analysera hur olika kognitiva bias och tankefällor kan påverka bedömningar. Du får även träna på strategier för att komma till rätta med dessa tankefällor så att att du kan fatta bättre beslut.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Föreläsningar om hur människor bedömer information samt hur olika kognitiva bias och tankefällor påverkar dessa bedömningar.
- Genomgång av centrala begrepp om hur människors tolkning av information påverkas av sociala kontext, förförståelse och tidigare erfarenheter.
- Öva på att identifiera bias och tankefällor när vi tolkar nyhetsflöden, rapporter och forskning.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Förklara centrala psykologiska begrepp kopplat till hur människor bedömer information samt förstå hur kognitiva bias och tankefällor påverkar dessa bedömningar.
- Analysera bakomliggande teorier kring hur människor validerar och bedömer olika typer av information, samt förstå hur olika kontext kan påverkar dessa bedömningar.
- Redogöra för och analysera strategier som används vid marknadsföring, nyhetsförmedling och opinionsbildning utifrån ett psykologiskt perspektiv samt kunna tillämpa grundläggande strategier för att bemöta sådana kommunikationsstrategier.
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
The psychology of fake news: Accepting, sharing and correcting misinformation av Rainer Greifeneder, Mariela E. Jaffé, Eryn J. Newman, and Norbert Schwarz. ISBN 9780367271831 Boken finns tillgänglig gratis via google books och KTH biblioteket
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLA - Inlämningsuppgift A, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INLB - Inlämningsuppgift B, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb LD1004