Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LD1009 Tillämpad beteendevetenskap och lärande: Allt om sömn 4,0 hp

Varför sover vi och hur kan vi sova bättre? Sömn är komplext och påverkar många delar av våra liv. I den här kursen, undersöker vi sömnens uppbyggnad och funktioner, vi analyserar påverkansfaktorer från individ- till samhällsnivå och hjälper dig att utveckla strategier för att förbättra din egen sömn. Kursen omfattar teoretiska aspekter och praktiska övningar där du får ta verktyg för att hantera din sömnhygien.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande

Anmälningskod

40023

Rubriker med innehåll från kursplan LD1009 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Syftet med kursen är att utbilda om generella aspekter av sömn, men även om olika sömnproblem och hur en kan tänka praktiskt om sin sömnhygien. Specifikt innehåller kursen följande: 

  • Information om ämnet sömn från mekanismer till samhälle, med fokus på centrala begrepp inom dagens sömnforskning. 
  • Föreläsningar och övningar om biologiska, psykologiska och sociologiska aspekter av sömn. 
  • Övning i att reflektera över och optimera sinegensömn. 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna: 

  • Beskriva sömnens uppbyggnad och funktioner. 
  • Redogöra för hur olika faktorer (på individ- till samhällsnivå) kan påverka sömnen.  
  • Identifiera och utformastrategiersom kan användas för att optimera sin sömn. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 4,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor, öppna svarsfrågor och uppgifter där studenterna ska designa, följa och rapportera resultaten av en sömnplan. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Marcus Lithander (mlit@kth.se)