Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LD1015 Lär dig lära dig matematik 2,0 hp

Matematik är ett avgörande ämne inom många utbildningar. Att vara väl förberedd i matematik ger möjlighet att bedriva goda och effektiva högskolestudier och slippa köra fast i onödan. I den här kursen får du möjlighet att upptäcka hur du kan lära dig matematik baserat på dina egna förutsättningar och baserat på moderna modeller för lärande, praktiska exempel och hur hjärnan fungerar. Du kommer också att få utforska möjligheter att lära med hjälp av konversationer med AI.
Kursen syftar till att förbereda inför fortsatta studier och att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera studiestrategier samt förmåga att kommunicera som kan förbättra det egna lärandet inom matematik.

Läs mer om kursen på kurswebben https://www.kth.se/social/course/LD1015/

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande

Anmälningskod

10217

Rubriker med innehåll från kursplan LD1015 (VT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att förbereda inför fortsatta studier och att utveckla färdigheter och förmågor i att förstå, analysera, planera och implementera studiestrategier samt förmåga att kommunicera som kan förbättra det egna lärandet inom matematik.

  • Genomgång av centrala begrepp om lärande baserat på aktuell forskning om psykologi, kognition och motivation, relaterat till lärande i matematik.
  • Designa studiestrategier som är anpassade till beteenden och undervisningsformer i matematik.
  • Applicera studiestrategier och moderna digitala verktyg såsom exempelvis AI för att förbättra lärandet i matematik på olika nivåer. 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Identifiera och förklara centrala begrepp i lärandeprocessen.
  • Beskriva och tillämpa centrala begrepp, teorier och metoder om lärande i relation till den egna studiekontexten inom matematik.
  • Utforma och tillämpa studiestrategier som kan förbättra det egna lärandet i matematik, samt förbättra förmågan att kommunicera inom matematik.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • LEXB - Löpande examination, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor, öppna svarsfrågor och uppgifter. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Johan Thorbiörnson (johantor@kth.se)