Kursen är indelad i flera moduler där deltagarna får utföra case-uppgifter för att lära sig attanvända evidensbaserade studiestrategier i praktiken. Varje modul innehåller också quizfrågor för att befästa kunskapen om strategierna och deras vetenskapliga grunder.
Studenterna ska reflektera och diskutera studiestrategier samt utvärdera sina studievanor. Studenterna ska skapaen personlig studieplan som stärker deras långsiktiga inlärningsförmåga, anpassad för att kunna stödja fortsatt lärande såväl inom akademin som i yrkeslivet.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Tillämpa evidensbaserade studiestrategierför att förbättra sittlärande. Studenten ska kunna redovisa för evidensbaserade strategierutifrån forskning inom psykologi och lärande.
- Reflektera och analysera metakognitiva strategier för att utvärdera och förbättra sina egna studievanor. Deltagarna ska kunna utveckla en personlig studieplan som stärker deras förmåga att lära effektivt och långsiktigt. Studieplanen ska kunna appliceras både inom akademiska och yrkesmässiga sammanhang.
- Tillämpa praktiska strategier för att hantera ångest i samband med tester och uppsatsskrivande. De ska också kunna använda strukturerade metoder för att planera, organisera och genomföra uppgifter effektivt, vilket stärker både fokus och skrivförmåga under press.