Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LD1026 Kognitiv psykologi i praktiken: Studieteknik och Lärande 3,0 hp

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-06-03 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-06-03 - 2025-08-24
Perioder
Studietakt

17%

Anmälningskod

45010

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

50 - 80

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LD1026 (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan LD1026 (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är indelad i flera moduler där deltagarna får utföra case-uppgifter för att lära sig attanvända evidensbaserade studiestrategier i praktiken. Varje modul innehåller också quizfrågor för att befästa kunskapen om strategierna och deras vetenskapliga grunder.  

Studenterna ska reflektera och diskutera studiestrategier samt utvärdera sina studievanor. Studenterna ska skapaen personlig studieplan som stärker deras långsiktiga inlärningsförmåga, anpassad för att kunna stödja fortsatt lärande såväl inom akademin som i yrkeslivet. 

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:  

  • Tillämpa evidensbaserade studiestrategierför att förbättra sittlärande. Studenten ska kunna redovisa för evidensbaserade strategierutifrån forskning inom psykologi och lärande.  
  • Reflektera och analysera metakognitiva strategier för att utvärdera och förbättra sina egna studievanor. Deltagarna ska kunna utveckla en personlig studieplan som stärker deras förmåga att lära effektivt och långsiktigt. Studieplanen ska kunna appliceras både inom akademiska och yrkesmässiga sammanhang. 
  • Tillämpa praktiska strategier för att hantera ångest i samband med tester och uppsatsskrivande. De ska också kunna använda strukturerade metoder för att planera, organisera och genomföra uppgifter effektivt, vilket stärker både fokus och skrivförmåga under press. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För att erhålla slutbetyg ska studenten ha slutfört de obligatoriska case-uppgifter och quiz som genomförs vid slutet av varje modul. Inlämningar måste ske inom uppsatt deadline för att slutbetyg ska beviljas inom kursperiodens tidsram. 

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå