LH217V Att leda utbildningsutveckling 3,0 hp

Det övergripande syftet med kursen är att pedagogiska ledare vid KTH skall ges möjligheter att utveckla kunskaper och färdigheter för att utveckla sitt utövande av pedagogisk ledning och organisera för nytänkande och pedagogisk utveckling på institutionen/programmet/skolan.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se information från rätt kursplan och kursomgång.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursens är uppbyggd kring följande teman:
- Den högre utbildningens styrning, ledning, utvärdering och utveckling
- Kollegialitet
- Studentinflytande
- Forsknings- och arbetslivsanknytning
- Genus och jämställdhet
- Hållbar utveckling
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att pedagogiska ledare vid KTH skall ges möjligheter att utveckla kunskaper, metoder och förhållningssätt som gynnar utövande av pedagogisk ledning och utveckling på institutionen/programmet/skolan. Efter kursen förväntas deltagarna kunna:
- beskriva den egna ledarrollen;
- problematisera och förhålla sig till relationerna mellan den egna ledarrollen, högre ledning, verksamhetsstöd, medarbetare och studenter;
- problematisera och förhålla sig till de krav som ställs i styrdokument;
- implementera aktuella centrala och lokala regler och riktlinjer;
- utforma metoder och processer som gynnar utbildningsutveckling i samverkan mellan kollegor, studenter och verksamhetsstöd och som samtidigt kan skapa underlag för kvalitetssäkring;
- beskriva en vision för utbildningens inriktning och utformning sett ur ett längre perspektiv.
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
LH231V eller motsvarande kurs från annat universitet. Denna kurs vänder sig till lärare med ledningsuppdrag inom utbildningsutveckling.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursen examineras genom förberedd aktiv närvaro vid kursträffarna samt genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb LH217VGes av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Förkunskapskrav är genomgången kurs LH231V eller motsvarande kurs från KTH eller annat universitet eller högskola.
Kursen vänder sig i första hand till undervisande personal på KTH.
Deltagare från andra universitet och högskolor är välkomna i mån av plats.