Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LH220V Utbildningsvetenskapligt projekt 4,5 hp

Kursen har som övergripande syfte att kursdeltagaren med avstamp i utbildningsvetenskap skall kunna analysera sin lärarpraktik, utveckla ett reflekterande förhållningsätt till den egna lärarrollen samt relatera utbildning och undervisning inom det egna kunskapsområdet till utbildningsvetenskaplig teori och forskning.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LH220V (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursens syfte är att kursdeltagaren skall redovisa ett självständigt arbete som behandlar utbildning och undervisning inom det egna kunskapsområdet relaterat till relevant utbildningsvetenskaplig teori och forskning.

Lärandemål

Kursen har som övergripande syfte att kursdeltagaren med avstamp i utbildningsvetenskap skall kunna analysera sin lärarpraktik, utveckla ett reflekterande förhållningsätt till den egna lärarrollen samt relatera utbildning och undervisning inom det egna kunskapsområdet till utbildningsvetenskaplig teori och forskning.

Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna

• genomföra studier kopplade till studenters lärande inom högre utbildning samt argumentera utifrån aktuell utbildningsvetenskaplig teori, litteratur och forskning för lämpliga åtgärder för ökad utbildningskvalitet,

• söka, samla och självständigt värdera relevant litteratur och forskning inom området,

• göra ett motiverat val av undersökningsmetod och belysa metodens styrkor och svagheter samt analysera den ur ett etiskt perspektiv,

• kritiskt diskutera egna och andras resultat och slutsatser ur ett utbildningsvetenskapligt perspektiv,

• presentera studier inom det utbildningsvetenskapliga området både muntligt och på ett publicerbart sätt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Genomgången och godkänd LH201V eller motsvarande från annat universitet eller högskola.

Rekommenderade förkunskaper

LH201V eller motsvarande grundläggande högskolepedagogisk kurs från annat universitet.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Delas ut vid kursstart/Will be handed out at the start of the course

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämning, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursen examineras genom följande moment:

1. SEM1 - seminarier som examineras genom skriftliga reflektioner och aktivt deltagande (1,5 hp)

2. PRO1 - en utbildningsvetenskaplig studie som examineras genom en skriftlig rapport och muntlig presentation (3,0 hp)

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Margareta Bergman, margberg@kth.se

Övrig information

Kursen består av två delar. Den första delen handlar om att studera och reflektera över aktuella viktiga begrepp och metoder inom utbildningsvetenskap. Den andra delen är en projektdel där deltagaren gör en utbildningsvetenskaplig studie.