Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LO2981 Utvärdering och lärande 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LO2981 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är interdisciplinär och inkluderar utvärderingsteori, -metodologi och -praktik med fokus på policy och programutvärdering. Det huvudsakliga innehållet är:

- utvärderingstrender och utveckling

- utvärderingsdesign, implementering och rapportering, inklusive utvärderingsmetoder

- etik och värdefrågor kopplat till utvärdering

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att erbjuda en födjupad kunskap om programutvärderingars teori och praktik kopplat till samhällsnyttig sektor.

Efter avslutad krus ska studenten kunna:

- diskutera och jämföra olika teoretiska perspektiv på utvärdering

- analysera en given design och implementering av utvärderingar

- problematisera utvärderingspraktik inom policy och administration med särskilt fokus på utbildning och kunskapsintensiva organisationer

- diskutera etiska problemställningar vid programutvärdering

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Högskoleingenjörs- eller kandidatexamen om minst 180hp i teknik, samhällsvetenskap eller motsvarande.

Rekommenderade förkunskaper

Högskoleingenjörs- eller kandidatexamen om minst 180 hp i teknik, samhällsvetenskap eller motsvarande.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kurslitteraturen består av en huvudbok och ett fåtal kompletterande vetenskapliga artiklar samt annat textmaterial. Dessutom tillkommer relevant kurslitteratur beroende på vald gruppuppgift. Information om huvudbok ges senast två månader före kursstart.


Kurslitteraturen består av en huvudbok och ett fåtal kompletterande vetenskapliga artiklar samt annat textmaterial. Dessutom tillkommer relevant kurslitteratur beroende på vald gruppuppgift. Information om huvudbok ges senast två månader före kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift 1, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift 2, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Lars Geschwind