Kursen introducerar centrala teorier för ledarskap och kommunikation. Teori och praktik varvas genom övningar och problemlösning där studenten får tillfälle att tillämpa teorier i praktiska övningar och case. En stor del av arbetet sker i mindre grupper, i vilka studenten förväntas bidra med och diskutera egna och andras erfarenheter kopplade till den egna yrkesrollen. Studenten kommer även att få tillämpa sina kunskaper och färdigheter från programmets tidigare kurser eftersom element från dessa tas upp och utvecklas under kursen. Exempelvis kommer perspektiv som interkulturell kompetens och projektarbete kopplas till bland annat gruppdynamik och ledarroll för att placera ledarskapet i en större kommunikativ kontext.
LS1707 Kommunikativt ledarskap 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2024
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kommunikativt ledarskap handlar om hur ledarskap skapas, formas, omförhandlas, manifesteras och verkställs i och genom kommunikationen mellan ledare och övriga medlemmar i en grupp.
Kursens syfte är att utveckla studentens förståelse för hur den egna och andras kommunikation påverkar och formar ledarskapet i olika organisationer och sammanhang.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
• redogöra för sin personliga syn på ledarskap utifrån teorier och egen erfarenhet
• förklara hur ledarskap konstrueras genom kommunikation internt och externt samt beskriva hur ledarskap och kommunikation samverkar i olika organisatoriska processer
• använda olika kommunikationsteoretiska perspektiv för att beskriva och problematisera ledarskap och ledarskapsutövning i sammanhang kopplade till det egna yrkesområdet
• identifiera och analysera komplexa problem kopplade till ledarskapssituationer och föreslå kommunikativa lösningar på dessa
• diskutera och problematisera ledarrollen utifrån perspektiv som exempelvis genus, språk och kultur samt reflektera över egna och andras kommunikativa val i professionella sammanhang.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LEXA - Löpande examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.