Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LS1707 Kommunikativt ledarskap 7,5 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LS1707 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen introducerar centrala teorier för ledarskap och kommunikation. Teori och praktik varvas genom övningar och problemlösning där studenten får tillfälle att tillämpa teorier i praktiska övningar och case. En stor del av arbetet sker i mindre grupper, i vilka studenten förväntas bidra med och diskutera egna och andras erfarenheter kopplade till den egna yrkesrollen. Studenten kommer även att få tillämpa sina kunskaper och färdigheter från programmets tidigare kurser eftersom element från dessa tas upp och utvecklas under kursen. Exempelvis kommer perspektiv som interkulturell kompetens och projektarbete kopplas till bland annat gruppdynamik och ledarroll för att placera ledarskapet i en större kommunikativ kontext.

Lärandemål

Kommunikativt ledarskap handlar om hur ledarskap skapas, formas, omförhandlas, manifesteras och verkställs i och genom kommunikationen mellan ledare och övriga medlemmar i en grupp.

Kursens syfte är att utveckla studentens förståelse för hur den egna och andras kommunikation påverkar och formar ledarskapet i olika organisationer och sammanhang.

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

• redogöra för sin personliga syn på ledarskap utifrån teorier och egen erfarenhet

• förklara hur ledarskap konstrueras genom kommunikation internt och externt samt beskriva hur ledarskap och kommunikation samverkar i olika organisatoriska processer

• använda olika kommunikationsteoretiska perspektiv för att beskriva och problematisera ledarskap och ledarskapsutövning i sammanhang kopplade till det egna yrkesområdet

• identifiera och analysera komplexa problem kopplade till ledarskapssituationer och föreslå kommunikativa lösningar på dessa

• diskutera och problematisera ledarrollen utifrån perspektiv som exempelvis genus, språk och kultur samt reflektera över egna och andras kommunikativa val i professionella sammanhang.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kurslitteratur meddelas inför kursstart.

Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • LEXA - Löpande examination, 7,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd