Hoppa till huvudinnehållet

LT1011 Programintegrerande kurs för kompletterande pedagogisk utbildning 3,0 hp

Kursen ska underlätta för studenterna att se sammanhangen mellan kurserna i programmet genom reflektion kring lärandets villkor och likheter och skillnader mellan läraryrket och tidigare erfarenheter. Kursen är fördelad över hela utbildningstiden.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-06-09 programstuderande

Anmälningskod

45002

Rubriker med innehåll från kursplan LT1011 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ska underlätta för studenterna att se sammanhangen mellan kurserna i programmet genom reflektion kring lärandets villkor och likheter och skillnader mellan läraryrket och tidigare erfarenheter. Kursen är fördelad över hela utbildningstiden.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

1. beskriva sin egen studieteknik och vilken typ av lärande den leder till

2. relatera studierna till lärarens yrkesroller

3. relatera tidigare utbildnings- och yrkeserfarenheter till studierna och det framtida läraruppdraget

4. kritiskt granska, reflektera och dokumentera såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen

5. följa (eller skapa) den röda tråden i utbildningsprogrammet och se progressionen i både ämneskunskaper och generiska kompetenser, i relation till utbildningens mål och läraryrket

6. identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens

för att

  • ta ansvar för den egna lärprocessen och vad man vill med utbildningen
  • utnyttja studietiden på, för den enskilde studenten, bästa sätt
  • skapa rutiner för ett livslångt lärande
  • få en helhetsbild av utbildningen och därmed bättre förståelse för varje enskild kurs betydelse
  • påverka programmets utveckling

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

För KPULU: Grundläggande behörighet.  

För LÄRGR: Grundläggande behörighet med minst 90 hp ämneskunskaper i undervisningsämnena, motsvarande innehåll från åk 1 och 2.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM2 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM3 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Godkänt på alla kursens obligatoriska moment.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Birgit Kempinsky Fahrman (birgitf@kth.se)