Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LT1021 Introduktion-teknikdidaktik 7,5 hp

Kursen ska ge studenten inblickar i teknikdidaktik och i teknik som kunskapsområde. Olika perspektiv inom teknik ska belysas såsom etik, genus, teknikhistoria, skrivande och argumenterande samt entreprenörskap och IKT-användning.

Kursen behandlar utvecklingen av tekniken i ett historiskt perspektiv.

Kursen behandlar definitioner av teknik, av teknikundervisning och teknisk kunskap.

Kursen behandlar skrivande och argumenterade inom teknik.

Kursen behandlar även begrepps- och kunskapsbildning samt ämnesdidaktisk forskning.

IKT löper som en röd tråd genom kursen.

Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, fältstudier på partnerskolan och studiebesök. Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan LT1021 (VT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ska ge studenten inblickar i teknikdidaktik och i teknik som kunskapsområde. Olika perspektiv inom teknik ska belysas såsom etik, genus, teknikhistoria, skrivande och argumenterande samt entreprenörskap och IKT-användning.

Kursen behandlar utvecklingen av tekniken i ett historiskt perspektiv.

Kursen behandlar definitioner av teknik, av teknikundervisning och teknisk kunskap.

Kursen behandlar skrivande och argumenterade inom teknik.

Kursen behandlar även begrepps- och kunskapsbildning samt ämnesdidaktisk forskning.

IKT löper som en röd tråd genom kursen.

Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, fältstudier på partnerskolan och studiebesök. Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

- jämföra olika perspektiv på och definitioner av teknik samt teknik som företeelse, skolämne och högskoleämnen

- beskriva och jämföra olika teknikdidaktiska traditioner och teorier som rör elevers lärande och begreppsbildning i teknik

- redogöra för teknikens särart som mänsklig aktivitet, de behov, drivkrafter och villkor som legat till grund för teknikens utveckling samt visa kunskap om hur dagens samhälle påverkar natur, människa och miljö

- identifiera och beskriva faktorer och överväganden som påverkar konstruktion och funktion hos tekniska produkter, komponenter och system

- diskutera och reflektera över genusaspekter, etiska och globala perspektiv kopplade till teknik

- utifrån nationella och lokala styrdokument för teknik samt ämnesdidaktisk forskning göra medvetna didaktiska val

- diskutera och reflektera över sin yrkesroll och ämneskompetens med tanke på hur man kan ta vara på elevers erfarenheter av teknik

- muntligt och skriftligt behärska olika språkliga genres relaterade till teknik

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs kunskaper motsvarande:

Grundläggande behörighet för ämneslärarutbildning i teknik.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Dator med internetuppkoppling.

Kurslitteratur

Anges senast tre veckor före kursstart.

Delar av kurslitteraturen är på engelska.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Inlämningsuppgifter, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • SEM1 - Seminarium, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd