Kursen ska ge studenten inblickar i teknikdidaktik och i teknik som kunskapsområde. Olika perspektiv inom teknik ska belysas såsom etik, genus, teknikhistoria, skrivande och argumenterande samt entreprenörskap och IKT-användning.
Kursen behandlar utvecklingen av tekniken i ett historiskt perspektiv.
Kursen behandlar definitioner av teknik, av teknikundervisning och teknisk kunskap.
Kursen behandlar skrivande och argumenterade inom teknik.
Kursen behandlar även begrepps- och kunskapsbildning samt ämnesdidaktisk forskning.
IKT löper som en röd tråd genom kursen.
Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, fältstudier på partnerskolan och studiebesök. Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- jämföra olika perspektiv på och definitioner av teknik samt teknik som företeelse, skolämne och högskoleämnen
- beskriva och jämföra olika teknikdidaktiska traditioner och teorier som rör elevers lärande och begreppsbildning i teknik
- redogöra för teknikens särart som mänsklig aktivitet, de behov, drivkrafter och villkor som legat till grund för teknikens utveckling samt visa kunskap om hur dagens samhälle påverkar natur, människa och miljö
- identifiera och beskriva faktorer och överväganden som påverkar konstruktion och funktion hos tekniska produkter, komponenter och system
- diskutera och reflektera över genusaspekter, etiska och globala perspektiv kopplade till teknik
- utifrån nationella och lokala styrdokument för teknik samt ämnesdidaktisk forskning göra medvetna didaktiska val
- diskutera och reflektera över sin yrkesroll och ämneskompetens med tanke på hur man kan ta vara på elevers erfarenheter av teknik
- muntligt och skriftligt behärska olika språkliga genres relaterade till teknik