ME1012 Organisation och kunskapsintensivt arbete 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen bygger på ett konkret uppdrag från en kunskapsintensiv verksamhet och ska resultera i förslag på olika typer av lösningsalternativ. Kursen baseras på en kombination av föreläsningar, grupparbete och seminarier ledda av assistenter. Kursen avslutas med en projektredovisning.
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att teknologen ska förstå och tillägna sig perspektiv på kunskapsintensiva branscher. Kursen ska också ge en teoretisk grund för fortsättningskurser inom organisation och ledarskap.
Efter fullgjord kurs ska teknologen kunna följande för godkänt:
- Förklara och exemplifiera kunskapsintensivt arbete.
- Beskriva olika organisationspinciper och dess betydelse för kunskapsintensivt arbete.
- Redogöra för ledarskapets betydelse i kunskapsintensivt arbete.
- Exemplifiera och förklara kompensationskrav i kunskapsintensivt arbete.
- Sätta sig in i och kunna beskriva ett specifikt problem/utvecklingsuppgift inom en kunskapsintensiv verksamhet
- Kunna analysera ett specifikt problem/utvecklingsuppgift utifrån ett ägare-, användare-, lednings- och medarbetarperspektiv.
- Kunna utarbeta konkreta handlingsalternativ på specifika problem/utvecklingsuppgifter i ett kunskapsintensivt arbete.
- Kunna på ett trovärdigt sätt presentera egna konkreta handlingsförslag på ett specifikt problem/utvecklingsuppgift.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Endast för CDATE åk 2
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarie, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarie, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i projektarbete, seminarier och projektredovisning.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kursen utgör en introduktion till Indeks hela kursutbud. Exempel på lämpliga kompletteringar är: ME1004 Industriell ekonomi , ME2040 Human Factors Engineering - Människa-maskinsystem, ME2015 Projektledning: Ledning och styrning av projekt eller ME2044 Human Resource Management och ME2041 Psykologi för ingenjörer.
Kontaktperson
Övrig information
Ersätter ME1010 (och 4D1097)