Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ME1033 Öppen och användardriven innovation 7,5 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan ME1033 (HT 2016–)
Rubriker med innehåll från kursplan ME1033 (HT 2016–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

1. Innovationsstrategi
2. Innovationers källor
3. Företagets öppenhet
4. Hinder för innovation
5. Sociala strukturer för innovationer skapade utanför företag

Varje del av kursen kommer att innehålla teori och ny forskning i kombination med övningar för att analysera innovation och innovationsprocesser i organisationer.

Lärandemål

Denna kurs inleds med en diskussion om vad innovation är och hur innovation förhåller sig till entreprenörskap. På detta sätt kommer vi också att diskutera lärandemålen för kursen och hur dessa ska uppnås. Till exempel vilka kunskaper kan förväntas läras och när kan dessa användas, och hur dessa kunskaper arbetar inom ramen för din framtida yrken som företagare, experter, utvecklare, chefer och så vidare.

I slutet av kursen skall studenten kunna:

  • Förstå den historiska utveckling av företagsinnovationsstrategi och hur internet påverkar innovationsstrategi.
  • Förstå hur och varför innovationer uppstår i olika sektorer av ekonomin.
  • Analysera olika metoder för innovation och vilka resultat som kan förväntas.
  • Förstå hur innovationsgemenskaper fungerar.
  • Utveckla färdigheter för att hantera en FoU-process utanför ett företag, t.ex. ledande-användare metod eller hur man driver en innovationsgemenskap.

Under kursen så kommer även dina kunskaper om verkliga fall att öka, som tex om Procter & Gamble "Connect + Develop".

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Kurslitteratur

“Democratizing Innovation”, von Hippel, Eric (2005), the MIT Press, Boston

http://web.mit.edu/evhippel/www/democ1.htm (Creative Commons License, download for free)
+ extra material (paper articles and academic articles)

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEM1 - Seminarie, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Skriftlig redovisning, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Övrig information

OBS kursen är platsbegränsad!

Urval: Företräde för dem som har kursen som rekommenderad. Därefter högst antal registreade poäng.