Hoppa till huvudinnehållet

ME2024 Industriell marknadsföring, avancerad kurs 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ME2024 (HT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen omfattar två huvudsakliga områden: Strategisk Marknadsföring med focus på segmentering och positionering och Strategic Brand Management med inriktning på komplexa varumärkesstrategier.

Lärandemål

Efter kursen kommer deltagaren att:

  • Segmentera marknader och positionera industriella varumärken
  • Utveckla en koherent varumärkesarkitektur för industriella och konsumentnära varumärken
  • Välja partners utefter relevanta kriterier för varumärkesallianser med ingrediensvarumärken och co-brands

Syftet med kursen är att fördjupa studentens förståelse för strategisk varumärkesvård och marknadsföring inom industri och konsumentmarknader.

Kursen erbjuder ett helhetsperspektiv på marknadsföring och brand management. Viktiga marknadsföringstrender och varumärkesstrategier utmed en värdekedja är viktiga akpekter.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Industriell ekonomi grundkurs, eller liknande/motsvarande.

dispens för studenter inom programmet CMATD, som läst kursen MH1021 hösten 2009 eller 2010.

Rekommenderade förkunskaper

Grundkurs i industriell ekonomi, eller liknande.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Tybout and Calkins ed (2005) Kellogg on Branding, Wiley, USA.

Uggla, H (2005) Creating Brand Alliances, PhD Brand Management Publishing Group.

Aaker och Joachmimstahler, The Brand relationship Spectrum

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEMA - Seminarier, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • TENA - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

ME2025, ME2026

Kontaktperson

Henrik Uggla, henrik.uggla@indek.kth.se, +46 8 790 87 34

Övrig information

Ersätter 4D1152.