Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ME2081 Organisationsutveckling - att leda strategisk och teknologisk förändring 6,0 hp

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ME2081 (VT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursens innehåll är strukturerat i relation till huvudkursbokens olika tema inom organisationsteori och förändringsledning. Föreläsningarna följs upp av praktiska övningar vilket ger studenterna en upplevelsebaserad inlärning kopplat till kursens olika teman. Erfarenheterna från övningar, kurslitteratur, föreläsningar och seminarier ligger till grund för kursdeltagarnas egen undersökning av hur ett företag/ förvaltning organiserat och bedrivit en organisationsförändring av sin verksamhet. I kursen presenteras, diskuskuteras och analyseras fördelar och nackdelar med olika typer av strategier för organisationsutveckling. Kursen erbjuder en jämförelse mellan ett flertal företag/förvaltningars erfarenheter av organisationsförändring och förändringsledning.

  • Projekt 1. Att i grupp om tre genomföra en undersökning och analys av ett företag/förvaltnings förändringsprocesser genom intervjuer, föredagsdata osv
  • Producera en skriftlig rapport av undersökningen baserad på empiri och relaterad till teori inom området organisationsförändring och förändringsledning. Ge återföring till det undersökta företaget/förvaltningen. Presentera rapporten vid ett seminarium för examination.
  • Projekt 2. Skriva ett individuellt ”lärpaper”.  En individuell uppgift att reflektera över egen förändringslednings potential baserat på kursens övningar men även utifrån tidigare erfarenheter av förändringsledning.  
  • Aktivt deltagande i seminarium och övningar där fokus ligger på dialog och ett undersökande förhållningssätt i interaktion med andra kursdeltagare.

Lärandemål

Målet är att du efter kursen ska kunna:

  • Analysera och beskriva skillnaderna och likheter mellan: förändringar som syftar till att utveckla organisationens inneboende kultur och förmågor, förändringar som uppkommer t ex vid sammanslagningar och uppköp samt förändringar som konceptdrivna förändringar (t ex Lean Production, TQM och Learning Organization)
  • Beskriva ett antal existerande förändringskoncept t ex  Lean Production, Total Quality Management, Balance Score Card, och Learning Organization
  • Beskriva olika förändringsstrategier såsom ständiga förbättringar, radikala förändringar, top down/bottom up samt E/O-modellerna av förändring
  • Redogöra för ledarskapets betydelse vid olika typer av förändring
  • Redogöra för hur teknologi t ex IT påverkar och kan utnyttjas som förändringsmedel
  • Redogöra för hur teknikförändringar i en organisation ger impulser till olika förändringar framsprungna utifrån erfarenhetet med ny teknikanvändning
  • Redogöra för hur externa konsulters roll i olika typer av förändringar
  • Sätta dig in i en strategisk förändringssituation, analysera denna utifrån inhämtad empiri samt relatera till relevant teori, komma med alternativa förslag på förändringsupplägg samt på ett trovärdigt sätt presentera dina rekommendationer.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Industriell ekonomi – grundkurs.

Samt ytterligare 30 poäng inom ämnet Industriell ekonomi och organisation

Rekommenderade förkunskaper

Grundläggande orgnisationsteori och ledningsteri.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Beer, M. and Nohira, N. (eds) 2000. Breaking the Code of Change. Harvard Business School Press. Boston. Massachusetts

Ekman, M. Gustavsen, B., Asheim, B. and Pålshaugen , Ö. 2011. Learning Regional innovation. Scandinavian Models. Palgrave Macmillan.

Lundgren, K. Draken I tiden. IT-nationen Sverige. SNS förlag. (utdelat material) / Lundgren, K. Dragon in time. IT nation Sweden. SNS publishers. (Handout)

Artiklar valda av respektive projektgrupp. / Articles selected by each project team.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt 1, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PRO2 - Projekt 2, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande i seminarium, workshop och övningar.

Skriftlig inlämning och presentation av projektuppgift  1.

Skriftlig inlämning av projektuppgift  2.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Bo Karlsson (bo.karlson@indek.kth.se)