Kursens innehåll är strukturerat i relation till huvudkursbokens olika tema inom organisationsteori och förändringsledning. Föreläsningarna följs upp av praktiska övningar vilket ger studenterna en upplevelsebaserad inlärning kopplat till kursens olika teman. Erfarenheterna från övningar, kurslitteratur, föreläsningar och seminarier ligger till grund för kursdeltagarnas egen undersökning av hur ett företag/ förvaltning organiserat och bedrivit en organisationsförändring av sin verksamhet. I kursen presenteras, diskuskuteras och analyseras fördelar och nackdelar med olika typer av strategier för organisationsutveckling. Kursen erbjuder en jämförelse mellan ett flertal företag/förvaltningars erfarenheter av organisationsförändring och förändringsledning.
- Projekt 1. Att i grupp om tre genomföra en undersökning och analys av ett företag/förvaltnings förändringsprocesser genom intervjuer, föredagsdata osv
- Producera en skriftlig rapport av undersökningen baserad på empiri och relaterad till teori inom området organisationsförändring och förändringsledning. Ge återföring till det undersökta företaget/förvaltningen. Presentera rapporten vid ett seminarium för examination.
- Projekt 2. Skriva ett individuellt ”lärpaper”. En individuell uppgift att reflektera över egen förändringslednings potential baserat på kursens övningar men även utifrån tidigare erfarenheter av förändringsledning.
- Aktivt deltagande i seminarium och övningar där fokus ligger på dialog och ett undersökande förhållningssätt i interaktion med andra kursdeltagare.