Hoppa till huvudinnehållet

ME2818 Designtänkande 7,5 hp

Design thinking – a practical, cross disciplinary methodology – is one expression of our focus shifting from the object (artefact, collection or archive – library or database), towards information, including the question how expertise is actualised (performed, articulated) in practice. Such an approach changes the terms by which we describe, and conceive of, our various knowledge concepts and this in turn affects the way we set about what we call, at the Experience Design Group, disruptive innovation. As Jack Burnham writes in Systems Aesthetics “We are now in transition from an object-oriented to a systems-oriented culture. Here change emanates, not from things, but from the way things are done.”[1]

This course arises from a belief in the central relevance of design thinking to a range of disciplines, and the corresponding belief that “designers should be critical thinkers and strategists first, capable of addressing cross-disciplinary problems by designing the social, political, economic and educational ‘systems’ that give them greater reach, responsibility, influence and relevance.”[iii]This is a more expanded role for the designer than simply that of problem-solver; the problem-solver typically works within narrowly prescribed limits, while the creative entrepreneurs that this course addresses must be highly skilled in synthesising information from a diverse range of knowledge traditions. Why? Because they face problems that are neither predictable nor simple, but rather highly complex – as Julie Thompson Klein has noted, “the art of being a professional is becoming the art of managing complexity.”[iv] Design thinking is thus well positioned to make meaningful contributions to today’s wicked problems and entrepreneurial opportunities since it develops the capacity to speculate critically where compelling breakthrough knowledge is likely to occur.

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Anmälningskod

50561

Rubriker med innehåll från kursplan ME2818 (VT 2018–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Design thinking är en kraftfull metod för att utforma strategiska interdisciplinära eller entreprenöriella initiativ som tillåter samband mellan koncept, metoder och ändrade förhållningssätt som annars skulle kunna förbises med ett mono-disciplinärt problemlösande förhållningssätt. Med ett ursprung i design, men med möjlighet att appliceras på ett brett spektra av discipliner har design thinking tillfört en potential att helt ändra på de metoder som de flesta, enligt rutin, arbetar efter. Människor har en naturlig begåvning för design thinking – metoden använder den associativa, improvisatoriska logiken i lek – men de flesta uppmuntras att undertrycka denna förmåga till förmån för mer pålitliga, om än mer begränsande metoder för problemlösning. 

För entreprenörer som värdesätter strävan efter validitet och innovation över tradition och repetition, kommer denna kurs att utrusta deltagarna med kunskaper för att främja sådana mål. Kursen använder ett praktiskt arbetssätt genom att undervisa i design thinking genom en blandning av föreläsningar, workshops och uppgifter. När studenterna har lärt sig de fundamentala delarna av design thinking uppmuntras de att undersöka hur man kan utveckla de etablerade teknikerna - genom att inkorporera delar av, till exempel, andra kreativa och design discipliner så som plotting, karaktärisering, visualisering, rollspel, story-boards och experience prototyping.  

Eftersom kursen fokuserar på teman och spekulativa, post-kritiska prototyper av ”elaka” problem förväntas studenterna delta aktivt under hela kursen då undervisningen är interaktiv.

Lärandemål

Meningen med denna kurs är att lära PhD, MFA, MSc och MA-studenter de avancerade metoder som finns tillgängliga för “design thinking”.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Samla in och använda metoder inom design thinking.
  • Utvärdera och organisera koncept som dessa metoder genererar.
  • Diskutera och kritiskt analysera styrkor, svagheter och den innovativa potentialen i förslag från andra kursdeltagare.   
  • Utveckla, dokumentera och artikulera ett sammanhängande designförslag baserat på genererade resultat.
  • Demonstrera hur design thinking kan ändra och utöka studentens eget disciplinära sett att se på världen.
  • Utveckla och argumentera för ett interdisciplinärt entreprenöriellt initiativ, inspirerat av design thinking-processen.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Studenter måste ha minst 120 högskolepoäng (ECTS). 

Rekommenderade förkunskaper

Kursen är viilkorligt valfri för TMRSM1 och valfri för alla program på KTH.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Information om kurslitteratur kommer att meddelas inför kursstart.

literature will be announced in connection to the start and communicated to enrolled students.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Det slutgiltiga betyget baseras på:

  • Studentens interdisciplinära entreprenöriella förslag, den slutgiltiga presentationen och dokumentationen av hur design thinking har lett fram till detta resultat.
  • Betygen du erhåller från dina team-medlemmar, och en utvärdering samt en motivering av de betyg som du ger dig själv samt dina team-medlemmar.
  • Framgångsrikt avslutade individuella uppgifter.
  • Närvaro.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Industriell ekonomi

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

registrar@sses.se

Övrig information

Frågor skickas till SSES utbildningskoordinator via registrar@sses.se

Kursspråk är engelska.

Kursen erbjuds inom ramverket för Stockholm School of Entrepreneurship.

Ansvarig institution: Konstfack.

Kursansvarig: Julien Mauroy, julien@mauroy.info