Kursen syftar till att fullt ut integrera designprocessen med konstruktionsprocessen. Kärnan är projektarbetet som genomförs i grupper. Projektet har antingen industriell anknytning eller forskningsinriktad anknytning. I projektet ska de olika delarna i designprocessen knytas ihop till en helhet. Stor vikt läggs vid ingenjörsmässiga kunskaper som konstruktion och teknisk färdighet.
MF2061 Industriell design högre kurs, del 2 12,0 hp
Högrekursen är indelad i praktiska och teoretiska moment som överlappar varandra. Stor vikt läggs vid projektarbetet som genomförs i grupp med upp till tre deltagare. Projektet har antingen industriell anknytning eller forskningsinriktad anknytning. I projektet ska de olika delarna i designrpocessen knytas ihop till en helhet.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MF2061 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. planera ett komplext designprojekt tillsammans med en uppdragsgivare*
2. strategiskt välja metoder för såväl design som konstruktion
3. analysera hur teknik och design samverkar framgångsrikt i ett utvecklingsprojekt
4. anpassa designprocessen utifrån ett slutanvändar- och konsumentperspektiv*
5. anpassa presentations- och kommunikationsteknik till aktuell uppdragsgivare och projekt*
6. diskutera föreslagna lösningars bidrag till hållbar utveckling
* Lärandemål som enbart har betygskriterier för F och E. E krävs för slutbetyg i kursen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MF2112 Avancerad produktdesign, MF2032 Eco Design, MF2102 Maskinkonstruktion projektkurs, MF2104 Mekatronik i produktdesign eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
MF2060 måste vara godkänd före kursstart och för övriga förkunskapskurser gäller att 80 % ska vara godkända före kursstart.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 6,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO4 - Projekt, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid om examination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.