MF2064 Förbränningsmotorteknik högre kurs 15,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Förbränningsmotorteknik högre kurs syftar till att ge de studerande de färdigheter som behövs för att genomföra ett industriellt utvecklingsprojekt samt att arbeta med innovativ produktutveckling. I denna kurs kommer studenterna att ingå i en grupp av studenter som tillsammans arbetar med ett industrirelaterat utvecklingsprojekt. Studenterna kommer att samarbeta med industiella partners för att säkerhetsställa relevansen av projektet samt ta del av de senaste rönen inom tillämpningsområdet, förbränningsmotorteknik.
Lärandemål
Studenten skall efter kursen:
- kunna tillämpa kunskaper och färdigheter från tidigare kurser
- kunna inhämta kunskap inom området från den öppna litteraturen
- ha god förståelse för de metoder som används under projektarbetet, d.v.s. inom simulerings- och/eller experimentella metoder beroende på projektets art
- kunna identifiera, analysera, jämföra och kritiskt bedöma aspekter av ett tekniskt problem, för att fatta de beslut som krävs för att nåde uppsatta målen inom projektet
- ha färdigheter för användning av de verktyg som använts under projektet, d.v.s. simuleringsverktyg och/eller experimentell utrustning beroende på projektets art
- ha erfarenhet utav arbete i grupp med strävan att nå ett gemensamt mål
- samt ha insikt i gruppdynamik, ledarskap och projektdynamik
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenter inom TIPUM (IPUA) plus har läst Förbränningsmotorteknik, fortsättingskurs, MF2016 (4F1431).
Rekommenderade förkunskaper
Förbränningsmotorteknik, fortsättingskurs, MF2016 (4F1431).
Utrustning
Kurslitteratur
Bosch Automotive Handbook
Heywood. Internal Combustion Engine Fundamentals. McGraw-Hill
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO2 - Projekt, 12,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
PRO1 - Projekt, skriftlig redovisning, 3,0 hp, betygsskala: A-F
PRO2 - Projekt, Skriftlig och muntlig redovisning, 12,0 hp, betygsskala: A-F
Övriga krav för slutbetyg
För slutbetyg fordras godkända projekt (PRO1; 3,0 hp) och (PRO2; 12,0 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.