MF2078 Innovation, produkt- och affärsutveckling 21,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen löper över två läsperioder och är uppbyggd kring ett reellt innovationsprojekt, vilket baseras på en idé från antingen ett existerande företag, forskare eller studenter. Projektet innebär såväl teknik- och produktutveckling, som utveckling av en affär kopplad till denna teknik/produkt. Projektens huvudsakliga slutleverabel är en affärsplan och ledord för kursen är att ta ny teknik till marknad. Studenterna arbetar tillsammans i grupper om 3-4 personer och i gruppens uppdrag ingår att gemensamt leda och organisera arbetet och samverka med idégivare och andra intressenter. Studenterna är ansvariga för projektet och har regelbunden handledning som stöd.
Ett antal workshops kommer att anordnas under kursens gång där teman och delar som är viktiga i en innovationsprocess gås igenom såsom tex: affärsidé, strategi, affärsmodell, kundvärde, koncepttest, IPR, organisation, finansiering, produktutveckling och prototypframtagning. Varje tema är en viktig pussebit för att stötta studenterna att driva innovationsprojektet framåt. Studenterna förväntas uppnå ett antal delmål samt kommunicera och bedöma sina resultat och motivera sitt tillvägagångssätt för andra studenter och intressenter under seminarier.
Kursen avslutas med ett tillfälle där alla studenter muntligt presenterar sitt arbete och sitt slutresultat. Slutresultet kommuniceras i en prototyp, utformad utifrån vad som är lämpligt för projektet, och en skriftlig affärsplan.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- leda, planera och arbeta i innovativa utvecklingsprojekt
- angripa komplexa problem på ett strukturerat sätt i en teknisk och affärsmässig kontext
- självständigt tillämpa de verktyg, metoder och analytiska ramverk relaterade till produktinnovation och utvecklingsarbete som introduceras under mastersutbildningen
- förstå och hantera innovationsrelaterade utmaningar
- göra rimliga bedömningar av ekonomiska, tekniska och marknadsmässiga begränsningar i innovationsarbete
- skriva affärsplaner och rapporter av mer omfattande karaktär
- kommunicera sitt innovationsarbete och dess resultat i muntlig och skriftlig framställning för olika typer av målgrupper
- analysera andras innovationsarbete och ge konstruktiv kritik
- reflektera kring olika etiska perspektiv på tekniskt innovationsarbete; inbegripande sociala, miljömässiga och arbetsmiljömässiga aspekter
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Endast studenter som läser spåret Produktinnovation i masterprogrammet Integrerad Produktdesign.
Utbytesstudenter kan läsa kursen om de har rätt förkunskaper dvs MF2046 Produktinnovation och MF2051 Strategi och organisering eller motsvarande kurser.
Rekommenderade förkunskaper
Endast studenter som läser spåret Produktinnovation i masterprogrammet Integrerad Produktdesign.
Utbytesstudenter kan läsa kursen om de har rätt förkunskaper dvs MF2046 Produktinnovation och MF2051 Strategi och organisering eller motsvarande kurser.
Utrustning
Kurslitteratur
En utvald bok i entreprenörskap och affärsutveckling samt artiklar och utdrag ur böcker.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 21,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
80 % av kursen examineras genom ett projektarbete
20 % av kursen examineras genom två skriftliga reflektionsrapporter, en vid kursavslut och en halvvägs in i kursen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.