MF2087 Innovationsledning - teori och praktik 7,5 hp
Fokus i kursen ligger på den vetenskaplig litteraturen om hur värde skapas och realiseras och hur det arbetet organiseras och leds. Litteraturen relaterar till innovation och produktutveckling vilket många gånger är ett tekniskt utvecklingsarbete men litteraturen är också ofta mer generell varför ett bredare perspektiv på innovation och utveckling ges. Kursen är i huvudsak egna studier av vetenskapliga artiklar men också ett analysarbete som handlar om hur teorin kan nyttiggöras för en praktik. Studenterna arbetar i stor utsträckning individuellt men också i mindre grupper. Examinationen innefattar aktivt deltagande i seminarierna, muntlig reodvisning av projekt och författande av essä. I år kommer projektet att innehålla en utmaningsdriven uppgift i vilken innovationsledningslitteraturen kommer att kopplas till dagens kritiska hållbarhetsfrågor.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
51261
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
En aktivitet i kursen är egna studier av vetenskapliga artiklar som syftar till att studenterna ska bli insatta i teorin inom innovationsledning och kunna förhålla sig kritiskt till akademiska texter.
Studenterna ska också analysera praktik, enskilt i och i grupp, för att ytterligare fördjupa kunskapen från lästa artiklar och för att själva kunna tillämpa resultat från forskning i ett praktiskt sammanhang.
Vidare ska studenterna formulera och motivera i skrift egna insikter och analysresultat som syftar till att använda teorin i förhållande till praktiken och där ska studenterna omsätta teori till egna texter som ska vara riktade till en viss målgrupp.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera och kritiskt utvärdera litteratur inom området
- självständigt välja ut litteratur
- orientera sig om några teman inom litteraturfältet
- utvärdera forskningsdesignen med avseende på vald forskningsmetod och teoribas
- skriva essäer av mer vetenskaplig karaktär
- anpassa vetenskaplig litteratur till en praktikorienterad publik och beskriva den på ändamålsenligt sätt
- använda vetenskaplig litteratur för att analysera problem i praktiken
- föra dialog om vetenskaplig liiteratur i grupp
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Teknologie kandidatexamen, ämnesområde maskinteknik eller motsvarande.
Dessutom kurserna MF2046 Produktinnovation, MF2084 Ledning av forskning och utveckling, MF2085 Innovations- och produktutvecklingsprocesser eller kurser med motsvarande innehåll.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Ett urval av vetenskapliga artiklar som meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LIT3 - Litteraturanalys, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- PRO2 - Projekt, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övergångsbestämmelser
Utgågna moduler kan examineras under en övergångsperiod om fem år. Tidigare använda
moduler kan användas såsom definierade av den kursomgången.