MF2098 Designmetodik i urban mobilitet 3,0 hp
Kursen behandlar designmetodik, designtänkande och komplex problemlösning med fokus på det inledande faserna av komplexa förändringsprojekt. Kursen utgör en introducerande del till ME2751.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Anmälningskod
60364
Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Se kurs-pm.
Kursinnehåll
- Designtänkande
- Strukturerad problemlösningsanalys
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten inom området designtänkande kunna:
Designtänkande
• Tillämpa designmetodik för att lösa problem i en komplex miljö med många intressenter liksom att utvärdera olika förslag pa lösningar på sådana problem
• Utveckla, formulera och dokumentera ett sammanhängande designförslag baserat på designmetodik samt kritiskt utvärdera styrkor, svagheter och innovativ potential i andra studenters designlösningar.
• Visa hur designtänkande kan förändra och utvidga studentens egna disciplinära "världsbild".
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Uppnått kraven för kandidatexamen.
AG2301 Transport data collection and analysis eller motsvarande avslutad
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Se kurs-pm.
Möjlighet till plussning
Avgörs av examinator.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.