- Introduktion till informationsmodellering
- Diskussion kring produktdataproblematik – samverkan, kommunikation, återanvändbarhet, strukturer, ordning och reda
- Diskussion kring begrepp – terminologi, koncept, begreppsvärldar, modell, data, information, kunskap, PDM
- Varför aktivitets- och informationsmodellerar man?
- Kopplingen mellan aktivitets- och informationsmodellering
- Överblick över olika modelleringsspråk
MG2034 Informationsmodellering och IT-strategier 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan MG2034 (HT 2007–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall du
- kunna använda flera metoder och verktyg för informations- och aktivitetsmodellering
- kunna göra informations- och aktivitetsmodeller för datautbyte mellan olika IT-verktyg
- kunna redogöra för vanliga standarder för informationsmodellering
- utifrån givna förutsättningar kunna värdera nyttan av olika IT-verktyg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
MG2028 Inte bara CAD – IT-verktyg i industriell produktframtagning
dessutom rekommenderas:DD1322 Tillämpad programmering och datalogi, del 1
Kurslitteratur
Kurspärm, där materialet, föreläsningspresentationer, artiklar, övningar, mm., fortlöpande delas ut under kursens gång.
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- ANN1 - Teoriuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända projekt- och inlämningsuppgifter
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.