MH2051 Cirkulär ekonomi för materialprocesser 7,5 hp

Circular Economy for Materials Processing

Kursen baseras på 6 olika teman: 1. Hållbara affärer och förutsättningar för en cirkulär ekonomi 2. Material och tillgängliga resurser (metaller, keramer, mineraler, polymerer och organiska material) 3. Naturråvaror a. Prospektering och miljöpåverkan (metaller och mineraler) b. Gruvdrift och miljöpåverkan (metaller och mineraler) 4. Processing och återcirkulering av material (alla material) 5. Design tillverkning och användning i en cirkulär ekonomi (alla material) 6. Återvinning och återanvändning (polymerer, keramer, organiska material och metaller)

Visa kursinformation utifrån vald termin och kursomgång:

Kursomgång och genomförande

Ingen kursomgång är vald

Välj termin och kursomgång ovan för att få information från rätt kursplan och kursomgång.

Kursinformation

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll *

Kursen baseras på 6 olika teman:

1. Hållbara affärer och förutsättningar för en cirkulär ekonomi

2. Material och tillgängliga resurser (metaller, keramer, mineraler, polymerer och organiska material)

3. Naturråvaror
    a. Prospektering och miljöpåverkan (metaller och mineraler)
    b. Gruvdrift och miljöpåverkan (metaller och mineraler)

4. Processing och återcirkulering av material (alla material)

5. Design, tillverkning och användning i en cirkulär ekonomi (alla material)

6. Återvinning och återanvändning (polymerer, keramer, organiska material och metaller)

Lärandemål *

Efter godkänd kurs ska studenten kunna …

  • Redogöra för de olika principerna för cirkulär ekonomi samt applicera dem på olika material.
  • Redogöra för hur egenskaper hos olika processer och olika material bidrar till en cirkulär ekonomi. För högre betyg krävs uppvisad förmåga att ifrågasätta och analysera begränsningar och utmaningar i kopplingen mellan olika processer, material och cirkulär ekonomi.
  • Holistiskt analysera hur förändringar i processer och eller materialsammansättning påverkar hållbarhetsmål och förutsättningarna för en cirkulär ekonomi. Ett holistiskt perspektiv inkluderar tekniska, organisatoriska såväl som samhällets perspektiv. För högre betyg krävs att studenten klarar att anpassa den holistiska analysen till problemets kontext.
  • Uppvisa förmåga i självständigt lösa problem, samt förmåga att presentera lösningen muntligt och skriftligt.

Kursupplägg

Ingen information tillagd

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet *

Kurser motsvarande minst 150 hp från åk 1-3 eller kandidatexamen i teknik eller motsvarande

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Uppgift om kurslitteratur meddelas i kurs-PM.

Examination och slutförande

Betygsskala *

A, B, C, D, E, FX, F

Examination *

  • PRO1 - Seminarieuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projektuppgift, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Pär Jönsson

Ytterligare information

Kurswebb

Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.

Kurswebb MH2051

Ges av

ITM/Materialvetenskap

Huvudområde *

Materialteknik

Utbildningsnivå *

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Professor Pär Jönsson (parj@kth.se), Andreas Feldmann (andreas.feldmann@indek.kth.se)

Etiskt förhållningssätt *

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.