Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

MJ2380 Introduktion till Energisystemanalys och tillämpning 9,0 hp

Välj termin och kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Anmälningskod

60754

Rubriker med innehåll från kursplan MJ2380 (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursens övergripande mål är att ge studenten grundläggande kunskaper kring teori och praktik för energisystemanalys och tillämpning av frågor kring hållbar utveckling, samt en djupare förståelse av grundprinciperna för energisystemmodellering.
Nedan ges en översikt över ämnen som kursen innefattar:

Energisystemanalys
Vad behövs det för?
Hur kan den hjälpa beslutsfattare?
Vad är ett hållbart energisystem och hur kan det modelleras?
Vad används energisystemmodeller till?

Typer av verktyg för energisystemmodellering
Bottom-up och top-down modeller
Kategorisering av energimodeller
Långsiktiga optimeringmodelleringsverktyg

Struktur av energisystemoptimeringsproblem
Struktur för linjära optimeringsenergisystemmodeller;
Hur kan den algebraiska formuleringen av en linjär optimeringsenergisystemmodell skapas från grunden, inklusive representation av ekonomiska och miljömässiga begränsningar?

Modellering av energisystemsutvecklingens påverkan på miljön, ekonomin och samhället
Påverkan på ekonomin
Kopplingar till klimatet
Modellering av vatten-energi-mat nexus

Scenarioanalyser 
Typer av scenarioanalys som används i energisystemanalys (normativ, explorativ, prediktiv)
Exempel och resultat av publicerade scenarioanalyser.

Tillämpning av energisystemsmodeller för att utforma den globala agendan Tillämpning av energimodelleringsverktyg i den offentliga, samt privata sektorn, i samarbete med regeringar, internationella organisationer och företag. Studier, framgång och utmaningar.

Skapa en energi och integrerad systemmodell
Arbete med OSeMOSYS energimodelleringsverktyg, för att skapa och djupanalysera en energi och integrerad (CLEWs) systemmodell. 

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  1. Värdera energisystemsmodelleringsmetoder och scenarioanalysmetoder, diskutera kritiskt deras styrkor och begränsningar när det gäller frågor om hållbar utveckling.
  2. Konstruera ett linjärt energisystemoptimeringsproblem inklusive representation av ekonomiska och miljömässiga begränsningar.
  3. Använda ett valt energisystemmodelleringsverktyg för analys av stiliserade långsiktiga hållbarenergiplaneringsproblem.
  4. Analysera olika utvalda energisystemssituationer och sammanfatta insikter på lämpligt sätt, givet begränsad och osäker information.
  5. Utveckla en modell för en grundlig och detaljerad analys av ett valt nationellt energisystem, inklusive oberoende datainsamling, problemdefinition, generering av lösningar och tolkning av resultat med hänsyn av landets utmaningar för hållbar utveckling. 
  6. Analysera kopplingarna mellan klimatåtgärder, markanvändning, utveckling av energiinfrastruktur och tillgång till rent vatten i en energisystemmodell, diskutera lösningar för sammanhållen planering med hänvisning till verkliga utmaningar.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Teknologie kandidatexamen

Kunskaper om hållbar utveckling och systemanalys motsvarande innehåll i kursen MJ2413 "Energi och miljö" eller MJ2508 "Energisystem för hållbar utveckling"

Kunskap om linjär algebra, motsvarande innehåll i kurs SF1624 "Algebra och geometri"

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PROA - Projekt A, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PROB - Projekt B, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PROC - Grupp projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • PROD - Projekt D, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd