MJ2498 Energiresurser 5,0 hp

Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se information från rätt kursplan och kursomgång.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Allmän omfattning inledande sessioner
1. Energisystem
2. Energimodellen
3. Energiresurser i utvecklingsländer
Sessions på fossila resurser
4. Geopolitik av olja och gas
5. Kolanvändning i elproduktionen
6. NG och LNG-kedjor
Sessions på andra källor och andra frågor
7. Kärnbränslecykeln
8. Avancerade cykler för kärnbränsle (inklusive kärnfusion)
9. Förnybara resurser
10 Mot vätgasekonomin
11. CO2 avskiljning och upptag
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna: Förstå behovet av energi och dess förhållande till en hållbar mänsklig utveckling.
Känna till alla de omvandlingar som energi genomgår från sitt tillstånd som "energikälla" till dess användning som "energitjänst".
Vara medveten om konsekvenserna för den trygga och strategiska och försörjningen av de olika energialternativen.
Kan redogöra för den strukturella uppbyggnaden av elsystemet
Förstår och är medveten om vikten av frågor som energieffektivitet, miljöpåverkan, minimering, försörjningstrygghet, etc
1 Förklara en specifik energiomvandlingskedja från källa till produkt och utföra beräkningar av varierande
komplexitet i anknytning till detta (t.ex. hur mycket energi som krävs för att producera en plåtburk?).
2 Bestämma lämpligheten av en viss energilösning (uttryckt som för-och nackdelar) för ett särskilt behov (t.ex. användning av naturgas för att producera el, framtida användning av elfordon kontra hybridfordon ...) från globala data om energihushållning och från miljöpåverkan och energieffektivitets analyser.
3 Förklara sambandet mellan energianvändning och den mänskliga utvecklingen, genom exempel på olika
regioner i världen (t.ex. jämföra energi konsumtionen per capita kontra HDI).
4 Jämföra miljöpåverkan från olika energilösningar.
5. Förklara relationen, uttryckt i energiintensitet, mellan energiförbrukning och ekonomi i ett land.
6. Analysera trygg energiförsörjning i en region från konjunkturella och strukturella data.
7 Ge ett motiverat yttrande om de prognoser och scenarier för framtida globala och regionala trender inom energi, med tanke på efterfrågan, produktionskapacitet och reserver.
8 Ge ett motiverat yttrande angående efterfrågan på energi och lämpligheten av den nuvarande täckningen av energitjänster (t.ex. järnväg kontra bil rörlighet) och på det väsentliga i dessa tjänster själva (t.ex. mobilitet kontra urban planering).
9. Skissa energiflödesscheman (synteser) som kombinerar olika statistiska uppgifter.
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
BSc eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
V. Smil. Energy at the Crossroads. Global Perspectives and Uncertainties. 2003 (posterior reed.). MIT Press
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 1,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- UPG1 - Uppgift, 0,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Muntlig tentamen, 2,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb MJ2498