MJ2516 Hållbarhetsperspektiv för att utvärdera och utforma forskning, projekt och policyer 3,0 hp
Kursen tar upp ett ämne av kritisk global betydelse: hur man utvecklar energiprojekt, politik och forskning på ett sammanhängande och synergistiskt sätt med målen för hållbar utveckling.
Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Kursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
Anmälningskod
60322
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Med utgångspunkt i den senaste vetenskapen på området presenteras centrala hållbarhetsbegrepp och verktyg för att undersöka hur energiforskning, projekt och politik kan påverka (positivt eller negativt) uppnåendet av vart och ett av de 169 målen i FN:s 17 mål för hållbar utveckling.
Kursen fokuserar på den senaste vetenskapen för att bedöma sambanden mellan forskning, projekt och politik och en bredare hållbar utveckling.
Studenterna kommer i kursen att lära sig använda verktyg för att utvärdera hållbarhetskonsekvenserna av ett specifikt energiprojekt.
Kursen betsår av föreläsningar och praktiska övningar.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för olika tolkningar av hållbarhet och hållbar utveckling i relation till de viktigaste internationella överenskommelserna inom området
- Redogöra för relevanta utmaningar för hållbar utveckling i relation till specifika forskningsområden
- Kritiskt reflekterande redogöra för hur studentens eget forskningsfält förhåller sig till Agenda 2030 och FN:s globala mål för hållbar utveckling
- Kartlägga, förklara och utvärdera hur ett energiprojekt relaterar till hållbarhetsparadigm och kontextualisera detta i termer av synergier och avvägningar med hållbarhetsmålen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Eng B/6 eller motsvarande, Kandidatexamen eller motsvarande inom energiteknik
Rekommenderade förkunskaper
Kandidatexamen eller motsvarande i ett energi- eller hållbarhetsrelaterat ämne.
Utrustning
Kurslitteratur
Allt kursinnehåll, all information, instruktioner för inlämningsuppgifter etc. kommer att publiceras på den interna kurswebben (dvs. i Canvas).Alla registrerade studenter (och lärare) kan logga in med kth.se-kontot. Vi använder Canvas för att distribuera allt kursmaterial och för att dela information.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projekt och presentation, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.