Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

MJ2516 Hållbarhetsperspektiv för att utvärdera och utforma forskning, projekt och policyer 3,0 hp

Kursen tar upp ett ämne av kritisk global betydelse: hur man utvecklar energiprojekt, politik och forskning på ett sammanhängande och synergistiskt sätt med målen för hållbar utveckling. 

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2026 Start 2026-01-13 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2026-01-13 - 2026-03-13
Perioder

VT 2026: P3 (3 hp)

Studietakt

25%

Anmälningskod

60774

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Valfri för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet, Öppen för utbytesstudenter 
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan MJ2516 (VT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan MJ2516 (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Med utgångspunkt i den senaste vetenskapen på området presenteras centrala hållbarhetsbegrepp och verktyg för att undersöka hur energiforskning, projekt och politik kan påverka (positivt eller negativt) uppnåendet av vart och ett av de 169 målen i FN:s 17 mål för hållbar utveckling.

Kursen fokuserar på den senaste vetenskapen för att bedöma sambanden mellan forskning, projekt och politik och en bredare hållbar utveckling.
Studenterna kommer i kursen att lära sig använda verktyg för att utvärdera hållbarhetskonsekvenserna av ett specifikt energiprojekt. 

Kursen betsår av föreläsningar och praktiska övningar.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  1. Redogöra för olika tolkningar av hållbarhet och hållbar utveckling i relation till de viktigaste internationella överenskommelserna inom området
  2. Redogöra för relevanta utmaningar för hållbar utveckling i relation till specifika forskningsområden
  3. Kritiskt reflekterande redogöra för hur studentens eget forskningsfält förhåller sig till Agenda 2030 och FN:s globala mål för hållbar utveckling
  4. Kartlägga, förklara och utvärdera hur ett energiprojekt relaterar till hållbarhetsparadigm och kontextualisera detta i termer av synergier och avvägningar med hållbarhetsmålen

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

 Eng B/6 eller motsvarande, Kandidatexamen eller motsvarande inom energiteknik

Rekommenderade förkunskaper

Kandidatexamen eller motsvarande i ett energi- eller hållbarhetsrelaterat ämne.

Kurslitteratur

Du hittar information om kurslitteratur antingen i kursomgångens kurs-PM eller i kursomgångens kursrum i Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PROA - Projekt och presentation, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå