Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ML1107 Ledarskap och organisation, grundkurs 6,5 hp

Kursen bygger så långt möjligt på upplevelsebaserad inlärning, varför närvaro vid undervisnings- och grupparbetstillfällena samt en aktiv medverkan är väsentliga faktorer för studentens möjlighet att tillgodogöra sig kursen.

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Rubriker med innehåll från kursplan ML1107 (HT 2014–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • organisationsmodeller
  • ledarskapsteori
  • gruppteori
  • kommunikation
  • beteendestilar
  • konflikthanteringsstilar
  • självkännedom
  • stressrelaterade beteenden

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för olika organisationsmodeller, med tyngdpunkt på dem som man finner i moderna tekniktunga företag.
  • redogöra för olika typer av ledarskap och deras relation till en organisations olika strukturella och humanitära perspektiv med särskild hänsyn tagen till de förhållanden som råder i tillverkande industri och andra teknikföretag.
  • implementera metoder som är väsentliga för gruppers utveckling i modern teknikmiljö.
  • identifiera varningssignaler som tyder på stressrelaterade sjukdomstillstånd
  • beskriva de insikter av personlig art som vunnits under kursen och i samarbetet med andra, samt på vilket sätt de kan nyttjas i framtida ledarskap/medarbetarskap, framför allt i tillverkande industri.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Uppflyttad till åk 3

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kursbok meddelas senast fyra veckor före kursstart.

Diverse material som presenteras under kursens gång.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 6,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen utgörs av ett seminarium där studenterna gruppvis redogör för sitt projekt och för den process som har förekommit i gruppen, samt av de skriftliga alster som lämnas in för bedömning.

Obligatorisk närvaro på seminariedagen.

Övriga krav för slutbetyg

Kriterier för slutbetyg meddelas vid kursstart. Slutbetyg AF

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd