- Avancerad solidmodellering i ett 3D CAD-system med PLM (Product Lifecycle Management)
- Friformsframställning (FFF) av komponentidé eller produktidé
- Top-down modelleringsmetodik och problem lösning
- Sprängskiss och sammanställningsritning av produktidé
- Import, export, förbättring och manipulering av digitala bilder
- Enklare renderingen av solitt modeller
- Montering och förbättring av bilder i miljöbilder
- Kombinera text, bilder och kurvor för presentationsmaterial
- Tillämpad PLM (Product Lifecycle Management)
ML1212 Datorbaserade ingenjörsverktyg 2 7,5 hp
Kursens övergripande mål är att ge studenten praktisk erfarenhet i hur konstruktörer och ingenjörer använder sig av datorstöd för design och konstruktion i framtagningen av komponent- och/eller produktidé under en produktframtagningsprocess.
Kursen skall även ge en beskrivning i hur datorverktyg används i skapandet av fysiska modeller i tryckt så väl som elektroniska presentationsmaterial.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter ett godkänt betyg i den avslutad kursen skall studenten kunna:
- Använda ett 3D CAD-system för att bygga, modifiera och manipulera digitala solidmodeller
- Utföra vanliga digitala bildbehandlingsoperationer
- Tillverka komponenter och produktprototyper i fysisk form med hjälp av digitala 3D solidmodeller
- Skapa presentationsmaterial bestående av text och bild för publicering elektroniskt och i tryck
- Beskriva processen av hur man dokumenterar en idé och förmedla denna till andra människor
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Avslut med godkänt betyg i ML1204 och ML1302.
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande kunskaper i användningen av ett solitt modelleringsverktyg. Engelska B eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Egenproducerat material används samt programvarornas on-line dokumentation. Programvaran och utbildningsmaterial från programvaroleverantören är på engelska.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INLA - Individuella datorövningar, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- INLB - Större datorövning, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktiviterna som ingår i INLA och INLB och betygskriterier som används i examination förmedlas vid kursstart
Kursens slutbetyg är beräknad från betyg i INLA (60%) och INLB (40%).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.