Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ML2202 Datorbaserade designverktyg, fortsättningskurs 7,5 hp

Kursens övergripande mål är att ge kunskap om att på ett strukturerat sätt använda olika typer av datorbaserade designverktyg för att med högre kvalitet stödja designprocessen från idé till fysisk modell.

Kursen skall även ge en beskriving av hur man presentera lösningarna på ett smakfullt och övertygande sätt.

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan ML2202 (HT 2015–)
Rubriker med innehåll från kursplan ML2202 (HT 2015–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Yt-, kurv- och solidmodellering med tyngdpunkt på ytmodellering
  • Strukturerad modelleringsmetodik och problemlösning i konstruktion och utveckling
  • Hantering av lager funktioner i grafiska applikationer
  • Framtagning av produktidéer med stöd av digitala modeller
  • Bildbehandling för skärm och tryck
  • Grafisk design och formgivning genom yt-modellering
  • Ljussättning, texturer och rendering av digitala modeller och yt-modeller

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • identifiera begränsningar och möjligheter med de programvaror som används i kursen
  • utifrån en produkts geometri, funktion och eventuella hänsyn till tillverkning identifiera och tillämpa lämplig modelleringsstrategi samt välja och använda lämplig programvara för modellering
  • framställa digitalt och tryckt presentationsmaterial baserat på digitala modeller och med de programvaror som används i kursen
  • med utgångspunkt från digitala modeller framställa produktidéer
  • på ett tydligt och övertygande sätt muntligt, skriftligt och med hjälp av erforderliga fysiska modeller presentera/redovisa problem och lösningar till dessa

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Godkänt betyg i ML1212 eller motsvarande

Kurslitteratur

Egenproducerat material används samt programvarornas on-linedokumentation. Programvaran och utbildningsmaterial från programvaruleverantören är på engelska.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INLA - Individuella datorövningar, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INLB - Större datorövning, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Övriga krav för slutbetyg

  • INLA - Individuella datorövningar
  • INLB - Större datorövning

Aktiviterna som ingår i INLA och INLB och betygskriterier som används i examination förmedlas vid kursstart

Kursens slutbetyg är beräknad från betyg i INLA (60%) och INLB (40%).

Examinator

Ingen information tillagd

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Maskinteknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå