SD2601 Flygteknik 7,5 hp

Fundamentals of Flight

Ett flygplan måste kunna fungera så effektivt som möjligt utifrån en given kravspecifikation. Det kan handla om att klara att flyga så långt och/eller så länge som möjligt på en given bränslemängd, kunna stiga så snabbt och/eller bränslesnålt som möjligt mellan två givna höjder i atmosfären och/eller bära en given last så energieffektivt som möjligt. Sådana frågeställningar är starkt beroende av flygplanets utformning och de krafter som påverkar flygplanet, främst aerodynamiska laster och motorns dragkraft. I denna kurs behandlar vi hur man kan flyga och hur man gör det på ett effektivt sätt, hur flygplanets aerodynamiska egenskaper och motorns prestanda påverkar detta samt hur flygplanets geometriska utformning påverkar dessa egenskaper.

  • Utbildningsnivå

    Avancerad nivå
  • Huvudområde

  • Betygsskala

    A, B, C, D, E, FX, F

Kurstillfällen/kursomgångar

HT19 för programstuderande

  • Perioder

    HT19 P1 (7,5 hp)

  • Anmälningskod

    50387

  • Kursen startar

    2019-08-26

  • Kursen slutar

    2019-10-25

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser *

    Max. 90

    *) Vid fler sökande än platser kommer urval att ske.

  • Planerade moduler

    P1: G1, H1, B2, I2. mer info

  • Kursansvarig

    Raffaello Mariani <rmariani@kth.se>

  • Lärare

    Raffaello Mariani <rmariani@kth.se>

  • Målgrupp

    Sökbarför: TAEEM

    I mån av plats, Sökbar för alla program från årskurs 3

  • Del av program

HT18 för programstuderande

  • Perioder

    HT18 P1 (7,5 hp)

  • Anmälningskod

    50387

  • Kursen startar

    2018-08-27

  • Kursen slutar

    2018-10-26

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser *

    Max. 90

    *) Vid fler sökande än platser kommer urval att ske.

  • Schema

    Schema (nytt fönster)

  • Planerade moduler

    P1: D1, G1, H1, G2, I2. mer info

  • Kursansvarig

    Per Wennhage <wennhage@kth.se>

    Raffaello Mariani <rmariani@kth.se>

  • Lärare

    Per Wennhage <wennhage@kth.se>

  • Målgrupp

    Sökbarför: TAEEM

    I mån av plats, Sökbar för alla program från årskurs 3

  • Del av program

HT18 Doktorand för fristående studerande

  • Perioder

    HT18 P1 (7,5 hp)

  • Anmälningskod

    10142

  • Kursen startar

    2018-08-27

  • Kursen slutar

    2018-10-26

  • Undervisningsspråk

    Engelska

  • Studielokalisering

    KTH Campus

  • Undervisningstid

    Dagtid

  • Undervisningsform

    Normal

  • Antal platser *

    Max. 1

    *) Vid fler sökande än platser kommer urval att ske.

  • Kursansvarig

    Raffaello Mariani <rmariani@kth.se>

  • Lärare

    Raffaello Mariani <rmariani@kth.se>

  • Målgrupp

    För doktorand på KTH.

Lärandemål

De övergripande målen är att du efter denna kurs skall kunna

  • förklara hur flygplanets utformning och aerodynamiska egenskaper, motorernas karaktäristik och flyghöjden påverkar flygplanets prestanda,
  • beräkna flygplanets prestanda, främst i icke-accelererande flygfall, men även i några enkla flygfall med acceleration som start, landning och horisontell sväng, samt
  • beräkna de aerodynamiska parametrar och de motordata som erfordras för denna prestandaanalys.

Kursens huvudsakliga innehåll

Flygplanet, dess uppbyggnad och olika delars funktion med tyngdpunkt främst på aspekter som rör flygplanets prestanda. Atmosfärens egenskaper. Grundläggande aerodynamiska begrepp. Klassiska aerodynamiska beräkningsmetoder, främst baserade på potentialteori. Olika motortyper och deras viktigaste egenskaper, främst sådana som påverkar flygplanets prestanda. Flygplanets max. och min. fart och dessas beroende av flyghöjden, den s.k. flygenveloppen. Beräkning av flygsträcka, flygtid, stigfart, stigtid och topphöjd. Start och landning. Horisontell sväng.

Behörighet

Kursen är främst avsedd för de studenter som läser programmet Aerospace Engineering (även utbytesstudenter). I mån av plats är även andra studenter välkomna att läsa kursen.

Litteratur

E.Torenbeek, H. Wittenberg, Flight Physics, Springer, 2009.

Utdelat material från institutionen.

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgifter, 3,0, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projektuppgift, 1,5, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 3,0, betygsskala: P, F

Krav för slutbetyg

Inlämningsuppgifter (INL1; 3 hp)
Projekt (PRO1; 1,5 hp)
Skriftlig tentamen (TEN1; 3 hp)

Ges av

SCI/Farkost och flyg

Examinator

Raffaello Mariani <rmariani@kth.se>

Övrig information

Ersätter SD2600 + SD2605.

Versionsinformation

Kursplan gäller från och med HT2010.
Examinationsinformation gäller från och med HT2009.