Kursen skall ge kunskap om hållfasthetslärans grundläggande begrepp och principer, kännedom om våra vanligaste konstruktionsmaterials mekaniska egenskaper, kännedom om metoder för att lösa tekniskt viktiga problem inom hållfasthetsläran.
SE1005 Introduktion till hållfasthetslära 4,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SE1005 (HT 2016–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Vid undervisning i teknik är det viktigt att förstå och kunna förklara vikten av en produkts funktionalitet. I alla produkter ställs det krav på att de har rätt styvhet och inte havererar under användning. I den här kursen får du lära dig grunder om materials och konstruktioners mekaniska egenskaper och hur denna kunskap används till att dimensionera enklare produkter och komponenter med avseende på styvhet och styrka. Med kunskaperna i hållfasthetslära kan du förklara hur man kan svara på frågor som ”Håller det?” eller ”Det blir väl inte för stora deformationer?”.
Efter avslutad kurs skall deltagaren kunna
- förstå grundläggande koncept i hållfasthetslära såsom deformation, böjning, vridning, spänning, drag/tryck, töjning
- förmedla grundläggande koncept i hållfasthetslära på ett enkelt sätt
- identifiera exempel i verkligheten
- lösa enkla relevanta problem
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
En inledande kurs i mekanik, t.ex. SG1102 eller motsvarande.
Kurslitteratur
Utdraget material
H. Lundh, Grundläggande Hållfasthetslära, KTH, Hållfasthetslära , 2015
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Skriftlig tentamen (TEN1; 3 hp)
Inlämningsuppgift (INL1; 1 hp)
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.