SF1689 Baskurs i matematik 6,0 hp

Välj termin och kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Vanlig matematisk notation; naturliga tal, heltal, rationella, reella och komplexa tal; manipulation med olikheter: addition, multiplikation, absolutbelopp, monotona funktioner; kartesiska koordinater, räta linjer och kvadratiska kurvor; funktionskurvor; elementär funktionslära; polynomdivision och faktorsatsen; de trigonometriska funktionerna och deras inverser, potens-, exponential- och logaritmfunktioner, absolutbeloppsfunktionen; vektorer, skalär- och kryssprodukt, projektioner och linjärkombination.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- Använda begrepp, satser och metoder för att lösa, och presentera lösningen av, problem inom de delar som beskrivs av kursinnehållet.
- Läsa och tillgodogöra sig matematisk text.
Kursupplägg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas senast fyra veckor före kursstart på kursens hemsida.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Skriftlig tentamen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kurswebb
Ytterligare information om kursen kan hittas på kurswebben via länken nedan. Information på kurswebben kommer framöver flyttas till denna sida.
Kurswebb SF1689