- Sannolikhetsrum, stokastiska variabler och deras fördelningar, funktioner av
stokastiska variabler, väntevärde - Oberoende stokastiska variabler, betingad sannolikhet, betingat väntevärde
- Sannolikhets- och momentgenererande funktioner, karakteristisk funktion, summa av
stokastiska variabler - Stokastiska variablers konvergens, de stora talens lag, centrala gränsvärdessatsen
- Multivariat normalfördelning och tillämpningar
SF2940 Sannolikhetsteori 7,5 hp

Kursens övergripande syfte är att studenten ska bli väl förtrogen med grundläggande sannolikhetsteoretiska begrepp, modeller och lösningsmetoder tillämpade på konkreta problem.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 CINEK3 m.fl. programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50309
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Civilingenjör och lärare, åk 4, MAFY, Villkorligt valfri
Civilingenjör och lärare, åk 4, TEDA, Villkorligt valfri
Civilingenjör och lärare, åk 5, MAFY, Villkorligt valfri
Civilingenjör och lärare, åk 5, TEDA, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi, åk 3, TMAI, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i teknisk fysik, åk 3, Valfri
Civilingenjörsutbildning i teknisk matematik, åk 3, Valfri
Masterprogram, biostatistik och datavetenskap, åk 1, Obligatorisk
Masterprogram, datalogi, åk 1, CSTC, Villkorligt valfri
Masterprogram, datalogi, åk 2, CSCS, Rekommenderad
Masterprogram, datalogi, åk 2, CSDA, Rekommenderad
Masterprogram, datalogi, åk 2, CSTC, Villkorligt valfri
Masterprogram, maskininlärning, åk 1, Villkorligt valfri
Masterprogram, maskininlärning, åk 2, Villkorligt valfri
Masterprogram, maskinkonstruktion, åk 1, Villkorligt valfri
Masterprogram, matematik, åk 1, Valfri
Masterprogram, matematik, åk 2, Valfri
Masterprogram, systemteknik och robotik, åk 1, Rekommenderad
Masterprogram, systemteknik och robotik, åk 2, Rekommenderad
Masterprogram, tillämpad matematik och beräkningsmatematik, åk 1, Obligatorisk
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SF2940 (VT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande syfte är att studenterna ska bli väl förtrogna med grundläggande sannolikhetsteoretiska begrepp, modeller och lösningsmetoder tillämpade på konkreta problem.
Efter slutfördkurs ska studenten kunna
- formulera och förklara centrala definitioner, resultat och satser inom sannolikhetsteorin
- systematiskt tillämpa begrepp och metoder för att självständigt lösa grundläggande problem inom sannolikhetsteorin
- läsa och tillgodogöra sig matematisk text.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Engelska B / Engelska 6
- Slutförd grundkurs i Sannolikhetsteori och statistik (SF1918, SF1922 eller motsvarande).
Rekommenderade förkunskaper
- Grundkurs i Flervariabelanalys (SF1626, SF1674 Flervariabelanalys eller motsvarande)
- Grundkurs i Algebra och Geometri (SF1624 eller motsvarande)
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.