Några handledare från olika delar av den tillämpade mekaniken föreläser om vilka metoder som är centrala inom deras respektive områden. Teori, numerik och simuleringar bör alla vara representerade. Publicerade arbeten studeras med avseende på forskningsmetodiken.
SG2128 Forskningsmetodik i teknisk mekanik 3,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Skolchef vid SCI-skolan har 2022-10-17 beslutat att kursen avvecklas från och med HT 2022, diarienummer: S-2022-1446.
Sista examinationsterminen bortses då kursen har inte getts på många år.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan SG2128 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen skall studenten känna till ett antal begrepp inom de forskningsmetodologier som används inom mekaniken. Studenten skall kunna identifiera vilka metodologier som ligger bakom ett visst publicerat arbete och rapportera skriftligt om detta. Studenten bör också kunna identifiera brister i metodologin om sådana förekommer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Engelska B/ Engelska 6
Högre studier inom teknisk mekanik.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Muntlig presentation av skriftlig essä.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.