”De upptäcker program som de inte trodde fanns”

Peter Sillén, programansvarig för Teknik och ekonomi och Solivan Yehya, sistaårsstudent.
Peter Sillén, programansvarig för Teknik och ekonomi och Solivan Yehya, final year student.
Publicerad 2024-03-25

Den 21 mars var det Öppet hus på KTH i Flemingsberg. Programansvariga, studievägledare och studenter mötte intresserade besökare och berättade om de olika ingenjörsutbildningarna och om basårsutbildningen.

– Här får de ställa alla frågor och får reda på mer än om de bara läst om utbildningen online. Det blir mycket mer personligt att träffa någon som kan relatera till programmet och som vet vad det innebär, säger Solivan Yehya, sistaårsstudent på programmet Teknik och ekonomi.

Samtliga lärosäten på Campus Flemingsberg hade gått samman och anordnade Öppet hus samtidigt under en eftermiddag.

– Det var kanske något färre studenter i år, men de som kom var väldigt intresserade och många stannade länge, säger Åsa Karsberg, kommunikatör på CBH och som koordinerade evenemanget såväl detta år som året innan.

Besökaren Josijas bor i Sverige sedan ett år tillbaka. Han är främst intresserad av högskoleingenjörsprogrammet i datateknik.

– Det är ett ämne som är mycket aktuellt och KTH är universitetet alla vill gå på. Det är en kvalitetsutbildning och 97 procent får jobb, så om man vill ha jobb i framtiden är det ett jättebra val. Det känns jättekul och jag är jättetaggad att studera på KTH, säger Josijas.

Motiverande att träffas på plats

Han har precis besökt montrarna för datateknik och elektroteknik och uppskattar möjligheten att träffa programmens företrädare på plats.

– Absolut. Det ger mig motivation. Min vision är att lära mig programmering på KTH. Sverige är det land som driver utvecklingen inom den här teknologin. Här finns många företag och jag vill vara med och bidra, säger Josijas.

Sistaårsstudenten Solivan Yehya svarar på besökarnas frågor om högskoleingenjörsprogrammet Teknik och ekonomi.

– De frågar om vad man får för typ av jobb, om matten. Många är oroliga för matten och folk frågar också vad det är för kurser man läser. Jag har träffat studenter som ska söka sin första universitetsutbildning efter basåret eller gymnasiet. Det känns bra att hjälpa dem göra det valet, jag kan tänka mig att det är en jättesvår sits de är i, säger hon.

Kan se mångfalden

Betydelsen av ett Öppet hus i KTH:s lokaler betonas av Mats Nilsson, som är programansvarig för ingenjörsprogrammen i medicinsk teknik, grundnivå.

– Det är jättebra. Jag tycker absolut att det är något vi ska ha. Jag sitter i gymnasierådet i Huddinge kommun tillsammans med representanter för lärosätena och gymnasierektorerna är jättepositiva.

Efter pandemin fanns en diskussion om Öppet hus skulle återgå till att hållas på plats eller om det skulle fortsätta digitalt.

– När jag pratat med studenter så uppskattar de att se miljön och att prata på plats. De upptäcker program som de inte trodde fanns. På nätet ser de bara ett program, här kan de se mångfalden och komma på nya idéer, säger Mats Nilsson.

Text: Sabina Fabrizi