Gemenskap och samarbete i fokus på BIWIC

Skäggig leende man.
Biträdande lektor Fred Marques Penha tycker att alla borde ta chansen att organisera ett internationellt evenemang.
Publicerad 2023-09-06

Den 28:e BIWIC International Workshop on Industrial Crystallization gick av stapeln på KTH i förra veckan. 85 deltagare från 27 länder samlades för att utbyta kunskap och stärka gemenskapen – genom både diskussioner och innebandy.

– Workshopen syftar till att föra samman alla som arbetar med industriell kristallisering, från akademin, forskningsinstitut och företag. Det var grundaren professor Joachim Ulrichs mål att slippa det traditionella sättet konferenser görs på, säger biträdande lektor Fred Marques Penha, en av arrangörerna av workshopen.

BIWIC uppnår detta genom att workshopen hålls relativt liten, utan parallella sessioner. Alla deltagare deltar i alla samtal, vilket stimulerar till diskussioner och kunskapsutbyte.

Vetenskapliga framsteg och sport

– BIWIC handlar förstås om att diskutera vetenskapliga framsteg och utmaningar, men det handlar också om att skapa band och återknyta kontakten med dina kamrater i en miljö där alla kommer med ett öppet sinne för att dela kunskap och konstruktiv feedback, säger Fred Marques Penha och fortsätter:

– Dessutom anordnar vi traditionellt ett sportevenemang, vanligtvis fotboll. I år valde vi att byta ut det till innebandy –bara för att vara väldigt svenska! Sportevenemanget är ett extra tillfälle att umgås och bryta några "hierarkiska (imaginära) barriärer". På planen kan vi alla, oavsett karriärstadium, utöva lagarbete – välbehövligt efter isolering under pandemierna – och ha lite kul tillsammans!

Detta var första gången som KTH var värd för BIWIC men konferensen kan komma tillbaka, enligt Fred Marques Penha, eftersom grundaren har gett denna grupp av arrangörer ansvaret för att hålla workshopen vid liv.

– Att organisera ett internationellt evenemang som BIWIC är utmanande. Men jag skulle säga till alla som kan: omfamna det. Trots svårigheterna är det en fantastisk möjlighet att lära sig olika saker, utveckla nya färdigheter och förstå dynamiken i ditt team samtidigt som du arbetar mot något meningsfullt, säger Fred Marques Penha.

Text: Jon Lindhe

En kort historik om BIWIC

Den första BIWIC hölls i Bremen, Tyskland 1990 och har sedan dess anordnats i Tyskland, Frankrike, Kina, Sydkorea, Danmark, Sydafrika, Nederländerna, Thailand och Finland.

Workshopen har blivit en viktig del av konferenskalendern för kristalliseringsgrupper över hela världen. Syftet är att samla intresserade parter från akademi, industri och forskningsinstitut för att diskutera sitt arbete och utbyta kunskap för att övervinna utmaningar och flytta fram kunskapsgränserna inom industriell kristallisering.