Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

ULLA

Projektet Undersökningar medelst Ljudmätningar vid Landningar på Arlanda (ULLA) syftar till att mäta flygljud kring Arlandas inflygningsrutter för att undersöka om olika meteorologiska förhållanden och flygoperativa handhavanden av flygplan kan minska bullerstörningar vid landningar.

Photo of acoustic measurement station. Measurement height is 1.2 m.

På ett flertal mätplatser genomförs långtidsmätningar för att erhålla en omfattande bild av ljudnivåerna kring Arlanda och hur dessa beror på flygbanor, meteorologi och ljudutbredning. Mätresultaten analyseras tillsammans med andra projekt inom Centrum för Hållbar Luftfart. Denna analys sker för att undersöka eventuella samband mellan landningsoperationer, meteorologiska förhållanden och ljud.

Mätningarna att fokuserar på avstånd till Arlandas landningsbanor som motsvarar de till berörda områden för buller från landningsoperationer såsom Upplands Väsby och Rosersberg. Projektet kopplar därigenom direkt till Centrum för Hållbar Luftfarts kärnområden, flygtrafikledning och flygbanor, ljudutbredning och åtgärder i omgivning. Utöver ljudmätningarna och analysen av dessa planerar projektet att genomföra inspelningar av landningsljud för att använda dessa i lyssningstest. Därigenom undersöks till vilken grad det är möjligt att minska obehagliga delar av landningsljud över Upplands Väsby och Rosersberg och därigenom ge möjlighet att minska störningen för närboende vid Arlandas inflygningsrutter utöver att ge underlag för att minska ljudnivåer vid landningar.

Passby noise measurement of an Airbus A320 approaching for landing. Figure shows noise levels from three measurement stations positioned directly under the glide path and spaced 2 km apart. Measurement position for the center station is 12 km from the runway threshold.

Projektmedlemmar