De tävlar i raketuppskjutning

Gruppbild med massor av studenter framför en liten raket, som ligger i två delar framför dem
KTH-studenterna drömmer om en karriär inom rymdindustri, teknik eller försvar. Bild: ÆSIR.
Publicerad 2024-03-13

Studentföreningen ÆSIR på KTH bygger raketer på fritiden. Som första svenska lag någonsin deltog de nyligen i en europisk tävling i raketuppskjutning. Med egendesignade Signý sattes nytt höjdrekord, på imponerande 3 384 meter.

Mr Space om raketutvecklingen

porträttfoto Sven Grahn
Sven Grahn. Foto: Privat

Sven Grahn (med smeknamnet Mr Space) blev 1969 civilingenjör i teknisk fysik vid KTH, och är numera senior rymdforskare på universitet. 1957 var han 11 år och stod vid bensinmacken på Norr Mälarstrand i Stockholm. Han tittade upp mot himlen och kunde skönja det sista raketsteget i raketen som sände upp Sputnik-1 (första satelliten i omloppsbana runt jorden, starten på rymdkapplöpningen) blänka i skyn. Kunde han där och då tänka sig att KTH studenter drygt 60 år senare skulle bygga egna raketer och tävla i att skjuta upp dem?

– Visst kunde jag föreställa mig det. Jag själv var med i en raketklubb och byggde små raketer under de första åren i gymnasiet. Enklare saker än ÆSIR:s raketer förvisso, men lärorikt på samma sätt som ÆSIR. Man löser riktiga tekniska problem, berättar Sven Grahn.

Högtflygande planer? KTH-studenterna i ÆSIR siktar på att bli raketforskare. På frågan om var de vill arbeta i framtiden landar svar som ESA, SSC, SpaceX, NASA och FMV.

– Vi drömmer om en karriär inom rymdindustrin, teknik eller försvar. Arbetet i föreningen ger ett utmärkt försprång i jakten på denna karriärbana. En del medlemmar har även raketbyggandet som hobby, och vill engagera sig vid sidan av studierna för att få erfarenhet, lärdomar och skapa minnen, säger Amanda Bergström.

Tre raketer uppskjutna

Hon är en av 45 medlemmar i ÆSIR och studerar datateknik till vardags. Amanda Bergström berättar att studenterna som är med i föreningen kommer från väldigt varierande utbildningsprogram på KTH. Här märks bland annat teknisk fysik, farkost-, elektro-, data- och maskinteknik.

ÆSIR är KTH:s studentförening för raketbyggande. Medlemmarna designar, tillverkar och skjuter upp raketer av olika storlekar och sorter. Föreningen startades 2016 och sedan dess har tre raketer skjutits upp, där rekordhöjden ligger på Signýs nyligen uppnådda 3 384 meter. Detta rekord just under EuRoC '23 där stunderna tävlade i kategorin Solid COTS 3 km.

Just nu har föreningen tre stycken pågående projekt, Freyja, där studenterna designar en raket med hybridmotor som de planerar att delta med i EuRoC '24. Projekt Mjollnir, även denna en raket med hybridmotor som siktar på att nå en höjd över havet på över 10 km, och sist men inte minst projekt Eitr, som bygger en raketmotor driven på endast flytande bränsle.

Häftig känsla

Enligt Amanda Bergström har de roligaste ögonblicken i ÆSIR:s åttaåriga historia varit själva raketuppskjutningarna. Många månader och ibland år av hårt arbete med att designa, tillverka och förbereda en raket har belönas med att få se hur raketerna presterar på riktigt.

– Det är en häftig känsla att få se något man har lagt sin själ i prestera bra, och inte minst så är raketuppskjutningar adrenalinhöjande och coola att få uppleva live. Utöver det så är det nyttigt och intressant att få applicera den teori vi lär oss, samt att genom sponsorer och samarbeten få komma i kontakt med företag inom sektorn.

foto på raket som lyfter
KTH-studenternas egendesignade raket Signý lyfter mot rekordhöjd. Bild: ÆSIR

Kommer ÆSIR i framtiden att bygga VTVL-raketer (se faktaruta) likt SpaceX:s Falcon 9 och dess första steg? Det vill säga återanvändbara raketer? Amanda Bergström ser positivt på det, i likhet med föreningsmedlemmarna i övrigt.

– Vi samlar på oss nyttig erfarenhet och erbjuder ingenjörsstudenter praktisk erfarenhet av att designa, bygga och skjuta upp raketer. Att bygga raketer med aktiv styrning är komplicerat, nu designar vi luftbromsar på vår raket Freyja. Det har vi inte gjort tidigare.

Framtidens vassaste ingenjörer

Rymdkapplöpningen är igång igen och att det privata bolaget Intuitive Machines gjorde nyligen en månlandning. Föreningsmedlemmarna tror att det är viktigt att Sverige satsar på forskning, teknik och innovation inom just rymdsektorn. Det finns mycket kvar att upptäcka och få svar på kring hur universum, jorden och hur människor fungerar.

– Vi hoppas kunna ge ingenjörsstudenter möjligheten att tidigt få praktisk erfarenhet och självständigt arbeta med de tekniska utmaningar som rymd- och raketteknik innebär. Det bidrar till att studenterna har goda chanser att bli några av framtidens vassaste ingenjörer.

Hur ser framtiden ut för ÆSIR?

– Ljus. Rymdteknik och efterfrågan på innovativa lösningar är högst aktuella. KTH har en historia av engagerade och ambitiösa studenter med vassa kunskaper inom teknik, matematik och fysik.

Text: Peter Asplund

ÆSIR i korthet

• ÆSIR står för Association for Engineering Students in Rocketry och grundades 2016 vid KTH.
  • Att delta i tävlingar för raketuppskjutningar kräver mycket planering, struktur och höga ambitioner från gruppmedlemmarna. ÆSIR har hittills deltagit i en internationell tävling, European Rocketry Challenge 2023 (EuRoC) och strävar att även delta i EuRoC '24.
  • ÆSIR är den första svenska studentföreningen som någonsin har deltagit i tävlingen European Rocketry Challenge 2023 (EuRoC).
  • ÆSIR bygger just ny tre raketer: Freyja, Mjollnir och Eitr.
  • VTVL i VTVL-raket står för "Vertical Takeoff, Vertical Landing".