KTH ökar stort i anmälningsstatistiken

Blad på en buske som håller på att spricka ut
Basterminen sticker ut i ansökningsstatistiken med en ökning om hela 500 procent från föregående år. Foto: Peter Asplund
Publicerad 2024-04-18

När 400 000 personer sökt utbildningar och kurser inför hösten 2024 så visar det sig att KTH ökar stort på flera områden. När anmälningar till Sveriges lärosäten generellt gått upp med åtta procent så ökar KTH med det dubbla, närmare bestämt 16,7 procent. Det är den största tillväxten bland de lärosäten som KTH främst tampas med nationellt.

Det är en stor ökning av antalet förstahandssökande till KTH:s program 2024. 4 398 personer har sökt universitetets olika civilingenjörsprogram inför hösten, vilket är den högsta siffran för förstahandssökande sedan åtminstone 2005.

500 procent

Även KTH:s tekniska basår visar en stor ökning av antal förstahandssökande, strax över 29 procent jämfört med förra året. Basterminen sticker ut lite extra med en ökning om hela 500 procent från föregående år. KTH:s högskoleingenjörsprogram visar också de en positiv ökning på 12,4 procent.

Porträttfoto på Anders Söderholm, rektor vid KTH.
Anders Söderholm, rektor vid KTH.

– Det är glädjande att konstatera att vårt utbildningsutbud är så eftersökt och att nästan alla våra program visar på en positiv utveckling. Jag vill också tolka det som att allt fler studenter vill vara med att bidra till ett hållbart samhälle genom att följa utbildningar hos oss som omvittnat har en sådan profil, säger Anders Söderholm, rektor vid KTH.

Antalet kvinnliga sökande håller sig fortsatt på cirka en tredjedel av totalen, med vissa variationer upp eller ned på de olika programmen.

Mest populära utbildningarna

Vad gäller marknadsandelarna för civilingenjörsutbildningar befinner sig KTH i en fortsatt svagt nedåtgående trend, nu 27,2 procent jämfört med förra årets 27,4 procent. KTH är dock fortsatt det ledande universitetet med högst andel av de sökande bland Sveriges lärosäten, trots minskningen. Mellan 2015 och 2022 har KTH legat på i genomsnitt 29 procent. Linköpings universitet är det lärosäte som i år ökar mest med 1,4 procent och Chalmers det universitet som minskar mest med -0,9 procent.

När det kommer till fristående kurser ligger "Programmering i Python" i topp med över 1 100 sökande. Bland grundutbildningarna ligger Civilingenjörsutbildningen i industriell ekonomi i topp med 826 förstahandssökande, en ökning men 26,9 procent från förra året.

Ett annat program som sticker ut är högskoleingenjörsutbildningen i elektroteknik som har ökat med 146 procent och nu har 69 förstahandssökande varav 10,1 % procent kvinnor. En ökning från förra året då andelen kvinnliga sökande låg på 3,6 procent.

Universitets- och högskolerådets pressmeddelande  i ämnet presenteras på deras webbplats, inklusive länkar till mer ingående information.

Text: Peter Asplund