Projekt för kärnenergiteknik får 40 miljoner i anslag

porträttfoto Pär Olsson
Pär Olsson, professor vid KTH. Foto: Fredrik Persson
Publicerad 2024-04-19

KTH har fått anslag för ett nytt stort projekt inom kärnenergiteknik. Plattformen för kärntekniska material (NuMaP - Nuclear Materials Platform) får nära 40 miljoner kronor från Energimyndigheten, varav 17 miljoner kronor går till KTH. Flera universitet kommer att samarbeta i projektet.

– Det här samarbetet stärker KTH:s och Sveriges förmåga att bedriva spetsforskning inom materialfysik med tillämpning för kärnkraften. NuMaP kommer att spela en viktig roll för att förbereda Sverige för en fossilfri framtid, säger Pär Olsson, professor vid KTH.

Plattformen för kärntekniska material (NuMaP)  är ett innovationsfrämjande nationellt projekt som kan svara på flera utmaningar i den svenska elektrifieringsprocessen. Säkerhet, ekonomi och hållbarhet inom kärnkraftsindustrin beror bland annat på de material som används för de kritiska komponenterna.

För dagens reaktorer är effektivitet och långsiktig drift viktiga utmaningar. För den framväxande industrin, som innefattar avancerade reaktorer, är materialforskning den möjliggörande kraften som driver innovation och öppnar för nya möjligheter.

Projektet, som leds av KTH, kommer att samla forskare och industri inom kärntekniska material. Syftet är att etablera en inkluderande miljö för att främja kompetensuppbyggnad, forsknings- och innovationsresultat, offentlig samverkan, samt hög vetenskaplig och samhällelig påverkan.

– En unik aspekt i plattformen är att vi har utarbetat ett tillgänglighetsprogram som gör att forskare och institut som inte är med i NuMaP ändå kan söka stöd för att genomföra forskningsprojekt tillsammans med oss, säger Pär Olsson.

Nuvarande samarbetspartners i NuMaP är KTH Uppsala universitet, Chalmers, Linköpings universitet, Luleå tekniska universitet, Swerim, Blykalla och Westinghouse. Sammanlagt får projektet cirka 40 miljoner kronor i anslag från Energimyndigheten inom utlysningen "Framtidens fossilfria elproduktion för en hållbar elförsörjning".

– Vi är väldigt glada över att ha fått det här anslaget och vi ser verkligen fram emot att få välkomna fler forskare och institut på resan, säger Pär Olsson.

Text: Therese Elmgren ( telmgren@kth.se )