Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Dikeskörningar ett minne blott

En pivotsväng innebär att ett fordon med till exempel larvfötter kan svänga runt sin egen axel
En pivotsväng, även känt som en centrumsväng, innebär att ett fordon kan svänga runt sin egenaxel. Detta kan bland annat bandfordon. Bild: JMiall/Wikipedia
Publicerad 2011-01-19

Hägglunds militärfordon hade problem med manöverförmågan. Då klev doktoranden och KTH-forskaren Olof Noréus in och utvecklade ett par fordonsdynamiska modeller som såg till att de sexhjuliga fordonen undvek att köra av vägen.

De fordonsdynamiska modellerna inkluderar elektrisk drivlina och däckmodeller för både hårda och mjuka underlag. Modellerna har sedan jämförts med mätningar vid körningar på de olika underlagen, och metoder för att förbättra prestanda vid pivotsväng och styregenskaper i både låg och hög fart samt vid låg och hög friktion har utvecklats med hjälp av modellerna.

– I fallet med Hägglunds fordon blev förbättringen väldigt stor eftersom fordonet inte klarade både kraven på lastförmåga och kraven på manöverförmåga utan de utvecklade metoderna, utan helt enkelt körde av vägen, säger Olof Noréus.

Är ditt arbete något som enbart kan appliceras på Hägglunds fordon eller är det generaliserbart?

– Alla delmodeller är generella och kan utnyttjas för andra typer av fordon. Det räcker med att ändra hur delmodellerna sätts ihop till ett komplett fordon, säger Olof Noréus.

Han tillägger att både metoderna att mäta och att sedan analysera och införa strategier för prestandaförbättringar är också generella, men exakt vilka strategier som ger förbättringar och vad som kan uppnås måste analyseras för varje typ av fordon.

För mer information, kontakta Olof Noréus på 070 - 355 63 80.

Peter Larsson