Så kan vi tänka bättre kring omställningen

Två personer står och resonerar och gestikulerar
Forskarna Nina Wormbs och Maria Wolrath Söderberg håller en klimatshow med allvar och trams vid släppet av deras bok om hur vi resonerar kring klimatfrågor. (Foto: Isabelle McAllister)
Publicerad 2024-05-06

Många vill leva hållbart, men tycker att det är ganska jobbigt. En populärvetenskaplig bok tar upp hur vi i vardagen kan tänka bättre kring omställningen. Författarna, från KTH och Södertörns högskola, håller en ”bråkshow” i samband med boksläppet.

I scenframträdandet 13 maj kommer författarna fokusera på våra känslor, normer och attityder inför omställningen och det den kräver av oss.

– Vi gör en sorts alternativ-show, en bråkshow som vi kallar Omställningsont, säger Nina Wormbs , professor i teknikhistoria vid KTH.

Ni tar hjälp av en filosof, en akademisk entreprenör och en omställningsaktivist – vad bidrar de med?
– De hjälper oss att bråka genom att samtala med oss och publiken om de svåra frågorna som många av oss lever med när det gäller klimatkrisen och hur man ska leva sitt liv i den.

Är showen ett knep som forskare behöver ta till för att nå ut?
– Vi har nog kommit ut ganska bra med vår forskning, men det är stimulerande att försöka hitta nya sätt att kommunicera om forskning.

Vad vill ni uppnå med boken?
– Det är en populärvetenskaplig sammanfattning av ett forskningsprojekt som jag och Maria Wolrath Söderberg hade och som finansierades av Riksbankens Jubileumsfond. Vi vill sprida våra resultat till fler och också stimulera till eftertanke och handling.

Boken sägs handla om klimatångest – hur då?
– Boken handlar om hur människor argumenterar för att fortsätta att göra saker som de vet kan skada klimatet. Vi har analyserat sådana "klimatursäkter". Men vi har också gjort en studie där vi undersökte hur människor som har slutat flyga av klimatskäl resonerade.

– Boken för samman dessa två studier. Kanske kan det leda till svåra känslor för dem som läser den, de kan känna igen sig och kanske inse att de själva också ursäktar sig, utan att riktigt tänka på det.

Hur känns det inför uppträdandet – är du scenvan?
– Biljetterna är slut och intresset stort; det känns roligt och spännande. Jag har stått en del på scen, men det här är annorlunda. Det blir allvar och forskning, men också lite trams.

Text: Christer Gummeson (gummeson@kth.se)

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH