Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

LC200N Digital kompetens och lärande II 8,0 hp

Den här kursen vänder sig till dig med ansvar för och intresse av nästa generations utbildning och lärande och är en fortsättningskurs till "LC100N Digital kompetens och lärande - IKT och pedagogik för 21:a århundradet" (eller till någon motsvarande kurs). Den riktar sig särskilt till dig som arbetar som IKT-pedagog, lärare, lärarutbildare eller bibliotekarie inom skola och högskola, men även till dig som studerar till lärare eller bibliotekarie eller som av andra skäl vill höja din digitala kompetens och som uppfyller förkunskapskraven.

Kursmål

Kursens mål är att fördjupa dina kunskaper om de pedagogiska teorier, metoder och modeller som ligger till grund för framgångsrikt (e-)lärande, så att du efter kursen kan bedöma när, var, varför och hur IKT ska användas som pedagogiskt och metodiskt stöd för lärande och att denna kompetens blir en så viktig del av ditt yrkeskunnande att du även kan stödja och inspirera andra som vill integrera Internet och digitala media i sin undervisning.

Hur går kursen till?

Kursen, som är helt nätbaserad, bygger på självstudier och på erfarenhetsutbyte med andra kursdeltagare via Internet. Under kursen arbetar deltagarna med uppgifter som relaterar till den egna verksamheten och får möjlighet att fördjupa sig både teoretiskt och praktiskt i ett projektarbete. Omfattningen är 8hp (högskolepoäng), vilket motsvarar drygt 5 veckors heltidsstudier (eller ca 2 timmars studier per dag under 20 veckor). En flexibel kursdesign med rullande antagning och valbar studietakt gör att kursen stöder lärande ”just-in-time”.

För mer information och möjligheten att testa delar av kursmaterialet, se nedan

digitalkompetens.blogspot.com

Kursen är under avveckling. Sista planerade examinationen var VT15.