Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Kursinnehåll

I menyn Kursinnehåll till vänster ligger detaljschemat för hela kursen, seminarieuppgifterna och information om etikmomentet och datorhistoriamomentet. Uppgifterna och informationen läggs upp efterhand som kursen fortskrider.

Kursens pedagogiska upplägg

Huvuddelen av kursen består av seminarier i årskursöverskridande smågrupper. Du tillhör samma grupp alla tre år du går kursen. Varje grupp leds av en mentor som är lärare senare i programmet eller programansvarig. Seminarierna ska utveckla din kunskap om datateknikprogrammet, studieteknik och jobbet som civilingenjör. Du ska bli bättre på självreglerat lärande, som är nyckeln till riktigt framgångsrika studier. Det handlar om att själv planera tiden effektivt, studera effektivt och skaffa motivation. Du kommer vid varje seminarium att få tillfälle att reflektera över dina studier och din utbildning. Utnyttja dessa tillfällen!

I period 2 i årskurs 1 görs ett etikmoment som leds av lärare från filosofienheten på KTH. Två föreläsningar sätter dig in i vad etik innebär och vad en datateknikingenjör kan stöta på för etiska frågeställningar. Sedan får du tillämpa kunskaperna och skriva en egen etikessä och delta i en etikgruppövning.

I period 4 i årskurs 2 görs ett datorhistoriaprojekt som leds av lärare från teknikhistoriaenheten på KTH. Två föreläsningar sätter dig in i området och visar hur en datorhistorisk uppsats utformas. Därefter ska ett datorhistoriaprojekt utföras i grupper om fyra personer. Det redovisas med en uppsats och en muntlig presentation.