Matematiktävlingen Sigma 8 på biblioteket 16–17 april

Sigma 8
Publicerad 2024-02-29

Den 16–17 april 2024 kommer matematiktävlingen Sigma 8 äga rum på KTH Biblioteket. Sigma 8 är en nordisk matematiktävling för årskurs 8 i hela Norden. Det är en unik matematiktävling, den enda i sitt slag i Sverige, där hela klassen samarbetar för att lösa problem samt ett fördjupningsarbete.

I år är fördjupningsämnet att designa en ”klosslåda”, ett ämne som dessa elever inte har arbetat med tidigare. Samarbetet betyder att eleverna får åtta uppgifter som klassen ska lösa på 90 minuter. Det blir mycket argumentation om vilken lösning som är bäst. Ofta vaknar en del elever till och tycker matte är roligt.

Ungefär 170 klasser från 31 kommuner deltar i tävlingen i år, väl spridd i hela Sverige. De 10 bästa kommunvinnarna går till semifinal. Fyra elever (två pojkar och två flickor) får representera klassen vid semifinalen tisdagen den 16 april på KTH Biblioteket. På onsdagen den 17 april är det final där tre lag tävlar. Det vinnande laget får representera Sverige i den nordiska finalen, i år i Trondheim, Norge.

Alla de deltagande klasserna gör också en plansch och en video om designen av ”klosslådan” samt en muntlig framställning om fördjupningsarbetet. Gymnasieelever från Danderyds gymnasiets specialmatteklass är med som domare. Några av dessa planscher kan ses även efter att Sigma 8 är avslutat.

En utställning från tidigare år.

Tävlingen öppnar också upp ögonen för att återvända till KTH som student när eleverna blir äldre. Eleverna får insyn i hur KTH ser ut, och biblioteket är en bra språngbräda för att visa upp KTH:s bredd och för att attrahera framtida studenter.

Enligt Bengt Åhlander, medarrangör av Sigma 8, är det tydligt att eleverna får en mycket positiv bild av KTH under besöket. De uttrycker att det skulle vara coolt att läsa på KTH, och de berättar även för vänner och klasskamrater om sina intryck.

Mer info finns på www.sigma8.se

Under tisdag–onsdag 16–17 april så kommer Sydöstra galleriet vara upptaget av tävlingen. Ni som besöker biblioteket under dessa dagar får gärna vara uppmärksamma på våra lite yngre besökare dessa dagar!