Utbyte och jobb i USA (Texas + Kalifornien)

Välkomna till temat Nordamerika!

Under de kommande två veckorna kommer vi få en större inblick i utbytesmöjligheter i USA, Kanada och Mexico. Vi kan se framemot ett webbinarium om utlandsstudier i Kanada nu på tisdag 23/3, ett inlägg om livet som utbytesstudent i Mexico, samt flertalet inlägg om utbyte och jobb i USA. Det sistnämnda kommer jag bjuda på! Här kommer ett intro:

Utbytestermin i Austin, Texas:

Jag får ofta frågan varför jag valde att åka på utbyte till just Texas. Jag var länge inställd på att åka till USA för att, bland annat, förbättra min engelska, träffa sociala och trevliga amerikaner samt studera på ett campus där sportaktiviteter har hög status, något som passar mig väldigt bra. Men att det blev just Austin, Texas, beror framför allt på fyra saker: ett varmare klimat, en stor studentstad, att jag hört gott om utbytet från de som varit där tidigare, samt att bilder på campus och staden (från google) såg riktigt lockande ut. Alla känner ju också till Texas, men hur bra? Jag ville bilda min egna uppfattning, och jag blev oerhört positivt överraskad!

I ett senare inlägg kommer jag berätta mer om mitt utbyte och om credits, kurser och campusaktiviteter. Men redan nu kan ni se filmen jag la upp tidigare!

Sommarjobb i Los Angeles, Kalifornien:

Sommaren 2019 genomförde jag det 10 veckor långa SURF-programmet (Summer Undergraduate Research Fellowship) på Caltech (California Institute of Technology). Jag fick denna möjlighet att forska inom styr- och reglerteknik efter att ha lyckats väldigt bra i kursen Reglerteknik Grundkurs här på KTH. Samarbetet mellan Caltech och KTH, som innebär att 2 studenter varje år får möjligheten att genomföra SURF, existerar tack vare en KTH-professor som tidigare varit post-doc under den Caltech-professor som jag fick som handledare.

Väl på plats fick jag ansluta till forskning inom säkerhetskritiska system, eller mer specifikt inom utvecklingen av säkerhetsfilter för drönare (som förhindrar dem att krocka med andra objekt). Mitt arbete, under vilket jag använde MATLAB, Simulink och Maple, resulterade i en forskningsartikel som jag var huvudförfattare på och som kom med i American Control Conference 2020. Jag fick därför närvara i Denver (online..) för att presentera mitt arbete!

Faktum är att det finns massvis med liknande program på universitet över hela USA, men jag tror dessvärre inte många känner till detta! TIPS: Sök runt på ”Summer undergraduate research fellowship [insert: university name]”!

Härnäst väntar ett inlägg om SURF, där ni kommer få höra mina plus och minus med min Caltech-vistelse. Därefter kommer ett inlägg om hur man går tillväga för att söka VISUM.

Stay safe and tuned!

Howdy! Mitt namn är Ludvig, jag läser mitt sista år på Teknisk Fysik (med master inom Teoretisk Fysik) och jag var våren 2020 på utbyte till the University of Texas at Austin och sommarjobbade 2019 på Caltech i Los Angeles. Denna vår kommer jag bjuda på återblickar från mitt utbyte och jobb, samt dela med mig av tips till alla som är sugna på att jobba/plugga utomlands. I synnerhet ni som vill åka till USA kan få bra tips av mig! Har ni specifika frågor till mig så kan ni ställa dem här: https://www.kth.se/student/program/utlandsstudier/fraga-en-student-om-utlandsstudier-1.954823