Sen ansökan: Hur gör man?

Under februari gjordes urvalet för utbytesstudier 2021/2022, och nu (från och med imorgon: måndag 15 mars 2021, 12:00) kan du ansöka om de platser som är öppna för behöriga studenter att söka, både gemensamma platser och platser öppna för studenter på respektive skola på KTH.

Det här är ett superbra tillfälle för dig som är sugen på att göra utbytesstudier under nästa läsår (2021/2022), men som kanske missade sista ansökningsdatumet för utbytesstudier i december 2020! Sen ansökan gäller även för dig som tilldelats en plats vid urvalsmötet i februari, men som senare har visat sig inte skulle fungera akademiskt eller om du helt enkelt vill söka ytterligare en termin på den plats som du redan blivit tilldelad.

Ansökan sker i två steg i KTH:s ansökningssystem, först en mer allmän del, och sedan en andra del där du behöver ladda upp några dokument (foto på dig, kursvalsformulär/preliminär studieplan, samt ett intyg om du har medverkat i Studentkårens internationella fadderverksamhet).

Alltså, för att din ansökan ska vara giltig måste din ansökan innehålla:

• Rangordna universiteten som du vill ansöka till
    • Börja med att lista vilka universitet du vill söka till. Är det fler än ett universitet behöver du rangordna efter det universitet du helst vill göra utbytesstudier på.
    • Tänk på att kontrollera att de universitet du vill ansöka till (värduniversiteten) har ett sista ansökningsdatum som ligger minst tre veckor bort när du gör din sena ansökan!
  • Kursvalsformulär/preliminär studieplan
    • En lista med kurser som du planerar att läsa vid respektive universitet som du ansöker till (med kort motivering till varje kurs). Tänk på att kurserna du listar ska motsvara heltidsstudier och ska kunna tillgodoräknas på din utbildning på KTH.
    • Glöm inte heller att kontrollera vilket språk de kurser du väljer ges på!
  • (Intyg från THS gällande Studentkårens internationella fadderverksamhet)
    • Om du har medverkat som Buddy på den internationella mottagningen ska även ett intyg från THS laddas upp. Du ska ha medverkat senast sommaren 2020, och intyget är giltigt två på varandra följande ansökningsomgångar, efter det att ditt engagemang i THS internationella fadderverksamhet har genomförts.
  • Mejla din internationella koordinator!
    • För att ansökan ska handläggas måste du mejla din skolas internationella koordinator, annars anses inte din ansökan vara komplett!

Tänk på att du kan ansöka om utbytesstudier under årskurs 2, men du kan inte åka på utbyte förrän tidigast årskurs 3!

På KTH:s sida Sen ansökan hittar du mer information kring vad sen ansökan innebär. Ta gärna även en titt på sidan Ansökan, behörighet och urval vid utbytesstudier för att få reda på mer kring hur ansökan går till, vilka behörigheter som krävs för att få göra utbytesstudier, samt hur urvalet går till!

Det är först till kvarn som gäller, så skicka iväg din ansökan så tidigt som möjligt! Sen ansökan öppnar alltså imorgon, den 15 februari!

Sök, det blir kul! 🤩

Hej! Jag heter Signe Stéen och jag läser mitt fjärde år på Civilingenjörsprogrammet Maskinteknik och mitt första år på mastern Industriell Produktutveckling - Mekatronik. Jag gjorde utlandsstudier inom utbytesprogrammet Erasmus på Technische Universität München (TUM) i Tyskland under mitt tredje år som civilingenjörsstudent (läsåret 2019/2020).