Välkomna till en annorlunda bloggvår 2021!

Howdy! Är du sugen på att utforska möjligheterna för utbyten samt sommarjobb i USA? Då har du kommit rätt! Mitt namn är Ludvig Doeser, jag läser sista året på Teknisk Fysik och jag har under de senaste två åren varit i USA två gånger. Jag inledde 2020 med ett 5 månader långt utbyte i Austin, Texas, och spenderade sommaren 2019 i Los Angeles, Kalifornien, där jag forskade på California Institute of Technology.

Vill du börja med att se en inspo-video för utbyte i Austin? Spänn fast säkerhetsbältet och kolla på videon!

Under denna vår kommer du få hänga med mig, Iva och Signe på en recap av våra utlandsvistelser! Dessutom kommer vi skriva om andra utlandsmöjligheter och om tips i allmänhet för utbytesstudier. Så även om USA inte är något för dig kan mina och de andras blogginlägg nog vara något för dig!

Vad var jobbigt och svårt för mig? Visum och ekonomi? Inte så farligt faktiskt! Vad blev inte som jag hade tänkt mig? Pandemin under utbytet? Ja, men upplevelsen blev under omständigheterna riktigt bra ändå. Vad var det bästa? Roadtrips, socialt liv samt kultur- och klimatombyte? JA!

Men vem är jag? Jag är en social och aktiv 23-åring som lägger ner en stor del av sin tid på att idrotta och på att studera. Anledningen till att jag ville åka till USA var dels för att utveckla min engelska, dels för att få ett miljöombyte och testa på att bo en längre tid i ett varmare klimat. Skönt! Dessutom prioriteras fysisk aktivitet väldigt högt i USA, vilket passar mig väldigt bra. Både Los Angeles och Austin är städer där det vidare händer mycket och det finns mycket att göra; vara med i college-roddlaget, surfa, dansa lindy hop, rida på hästar, gå på hiking i canyons, klättra i bergskedjor, lyssna på live country-musik, åka till IKEA, osv, etc, mm. Det finns helt klart något för dig!

Är du rädd att du inte har betygen för ditt drömutbyte? Eller modet? Chansa! Utöver utbyten finns det massvis med andra möjligheter, såsom sommarjobb på företag eller på universitet. Jag vill också poängtera att betygskraven för utbyten fluktuerar kraftigt, så jag rekommenderar att söka även om du inte tror på dig själv. Det gör jag! Är du sugen på att läsa mer? Kolla då gärna in bloggen under de kommande månaderna!

Stay safe och ha det grymt, så hörs vi mer under våren!

// Ludvig

Howdy! Mitt namn är Ludvig, jag läser mitt sista år på Teknisk Fysik (med master inom Teoretisk Fysik) och jag var våren 2020 på utbyte till the University of Texas at Austin och sommarjobbade 2019 på Caltech i Los Angeles. Denna vår kommer jag bjuda på återblickar från mitt utbyte och jobb, samt dela med mig av tips till alla som är sugna på att jobba/plugga utomlands. I synnerhet ni som vill åka till USA kan få bra tips av mig! Har ni specifika frågor till mig så kan ni ställa dem här: https://www.kth.se/student/program/utlandsstudier/fraga-en-student-om-utlandsstudier-1.954823

En kommentar till “Välkomna till en annorlunda bloggvår 2021!”

Kommentarer är stängda.