Föreläsning: Introduktion till kursen och dess centrala idéer
Tid: Måndag 1 november kl. 10.15-12.00
Plats: V3
Lärare: Per Högselius
Vad går kursen ut på? Vad innebär det att analysera energisystem som sociotekniska system? En genomgång av kursens mål och olika moment: föreläsningar, moduler, seminarier, uppsats – och bedömningskriterier.
Att läsa (kan göras före eller efter föreläsningen):
- Jane Summerton, ”Stora tekniska system: En introduktion till forskningsfältet”. I: Blomkvist, P. & Kaijser, A. (red), Den konstruerade världen: Tekniska system i historisk perspektiv (Stockholm, 1998).
- När du har läst Summertons text går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift.
Modul: Systemperspektivet
Tid: Du väljer själv
Plats: Digital/Canvas
Lärare: Per Högselius
Modulen är indelad i tre delar. Del 1 handlar om energisystemens allmänna uppbyggnad i teknisk mening och knyter an till den kurs i energisystem som lästs tidigare. I del 2 går vi över från teknisk till socioteknisk systemanalys. Här noterar vi att energisystem har stora likheter med andra s.k. infrasystem, samt diskuterar teoribildningen kring s.k. stora (socio)tekniska system. I del 3 fortsätter vi genom att studera maktförhållandena inom energisystemen. Varje moduldel består av en videoföreläsning och en tillhörande inlämningsuppgift.
Att läsa:
- Arne Kaijser, I fädrens spår. Den svenska infrastrukturens historiska utvecklings och framtida utmaningar. (Carlsson, Stockholm, 1994), kapitel 2, 3 och 4.
- När du har läst dessa kapitel går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift.
Seminarium 1
Grupp 1: 10/11 kl. 13.15-15.00, sal L21, lärare Siegfried Evens
Grupp 2: 10/11 kl. 13.15-15.00, sal L22, lärare Timos Karpouzoglou
Grupp 3: 10/11 kl. 15.15-17.00, sal L31, lärare Siegfried Evens
Grupp 4: 10/11 kl. 15.15-17.00, sal L44, lärare Timos Karpouzoglou
Att läsa inför seminariet:
- Hughes, Thomas P, “The Dynamics of Technological Change: Reverse Salients, Critical Problems and Industrial Revolutions“. In Dosi et al. (eds). Technology and Enterprise in a Historical Perspective (Clarendon Press, Oxford, 1992).
- Per Högselius & Arne Kaijser, När folkhemselen blev internationell, kapitel 2, ”Elsystemets tillväxtepok” (SNS Förlag, Stockholm, 2007).
Förberedelseuppgift (obligatorisk!): Gör en skriftlig analys av båda texterna. I textanalysen ska du identifiera båda texternas huvudsakliga ”teser” (påståenden) och bedöma huruvida författarna lyckas underbygga sina teser med relevanta och rimliga argument. Textanalysen (som alltså skall behandla BÅDA texterna) ska vara 300-700 ord lång. Textanalysen MÅSTE lämnas in via Canvas ABSOLUT SENAST kl. 10.00 dagen innan seminariet.
Modul: Energi ur ett användarperspektiv
Tid: Du väljer själv
Plats: Digital/Canvas
Lärare: Kati Lindström
Här diskuterar vi hur energianvändningen har förändrats över tid, med särskild betoning på hushållens energianvändning och hur denna har förändrats bl.a. till följd av införandet av en mängd hushållsapparater. Vi diskuterar också hur energi och teknik kan användas för samhällsplanering. Varje moduldel består av en videoföreläsning och en tillhörande inlämningsuppgift.
Att läsa:
- Boel Berner, ”Det amerikanska hemmet möter ’folkhemmet’. Teknik och politik i det svenska hushållsarbetets modernisering.” I: Simonsen, Dorthe Gert & Vyff, Iben (red.), Amerika og det gode liv. Materiel kultur i Skandinavien i 1950’erne og 1960’erne. (Syddansk Universitetsforlag, 2011, s. 101–118)
- När du har läst texten går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift.
Föreläsning: Det långa perspektivet
Tid: 17 november kl. 15.15-17.00
Plats: V3
Lärare: Arne Kaijser
Hur har energisystemen förändrats i ett långt tidsperspektiv? Och hur har den första, andra och tredje industriella revolutionen påverkat energianvändningens utveckling internationellt och i Sverige? OBS! Obligatorisk närvaro på föreläsningen, som också kommer länka till en inlämningsuppgift (separat från läsuppgiften nedan).
Att läsa:
Seminarium 2: Från uppsatsämne till forskningsfråga
Grupp 1: 22/11 kl. 08.15-10.00, sal Hjärne (KTHB), lärare Per Högselius
Grupp 2: 22/11 kl. 08.15-10.00, sal Rinman (KTHB), lärare Timos Karpouzoglou
Grupp 3: 22/11 kl. 10.15-12.00, sal Hjärne (KTHB), lärare Per Högselius
Grupp 4: 22/11 kl. 10.15-12.00, sal Rinman (KTHB), lärare Timos Karpouzoglou
I det andra seminariet diskuterar vi vad som är en bra forskningsfråga och tittar på de konkreta forskningsfrågor som ni planerar att ta upp i era uppsatser. Seminariet hålls i två delar: i den första halvan är ni indelade i tematiska grupper och diskuterar förslag till alternativa forskningsfrågor som ni kan komma på inom ett tema; i den andra halvan diskuterar ni era egna forskningsfrågor i små grupper.
Att läsa inför seminariet:
- James Morton Turner, “Following the Pb: An Envirotechnical Approach to Lead Acid Batteries in the United States,” Environmental History 20 (2015): 29–56
- Annika Egan Sjölander, Helena Ekerholm, m.fl. Kapitel 2 och 3 i Motorspriten kommer! En historia om etanol och andra alternativa drivmedel, s. 19-42.
Förberedelseuppgifter (obligatoriska!):
- Identifiera författarnas forskningsfrågor i de båda ovan nämnda texterna. Hur har författarna valt att avgränsa sitt ämne? Har de sedan verkligen besvarat de ställda forskningsfrågorna? Hur har de gjort det? Ta anteckningar och ha de med dig under seminariet. Du behöver inte ladda upp dina svar.
- Gör en uppsatsplan! Obligatoriskt! Uppsatsplanen skall innehålla följande:
- Beskrivning av det ämne du tänker skriva om. Argumentera för att det är ett viktigt ämne.
- Föreslå tre tänkbara forskningsfrågor (målet är att sedan välja ut en av dessa).
- Beskriv vilka källor du skulle kunna använda för att besvara forskningsfrågorna.
- Skicka in uppsatsplanen via Canvas senast kl. 10.00 dagen innan seminariet.
Föreläsning: Hur hållbar är förnyelsebar energi? Jakten på kritiska metallerna.
Tid: Onsdag 24 november kl. 15.15-17.00
Plats: V3
Lärare: Hanna Vikström
I denna föreläsning undersöker vi problemen med förnyelsebara energisystem. Genom en omställning till ”grön energi” minskar vi beroendet av kol, olja och vatten för energiproduktion men vi blir istället beroende av kritiska metaller, t.ex. litium från Sydamerika, sällsynta jordartsmetaller från Kina och kobolt från Kongo för att tillverka batterier, solceller och vindkraftverk. Hur påverkar detta beroende politiken, nationellt och internationellt? Kan företag som Northvolt säkerställa att det finns tillräckligt med t.ex. litium för att framställa batterier till framtidens elbilar? OBS! Obligatorisk närvaro på föreläsningen, som också kommer länka till en inlämningsuppgift (separat från läsuppgiften nedan).
Att läsa:
- Lawrence Wright, 2010. “Lithium Dreams: Can Bolivia become the Saudi Arabia of the electric-car era?” The New Yorker Magazine, March 22, 2010. https://www.newyorker.com/magazine/2010/03/22/lithium-dreams
- Roopali Phadke, 2018. “Green energy futures: Responsible mining on Minnesota’s Iron Range.” Energy Research & Social Science 35: 163-173.
- När du har läst de båda texterna går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift. Ingen formell deadline, men du kommer tjäna på att göra klart uppgiften så tidigt som möjligt!
Modul: Energi och geopolitik
Tid: Du väljer själv
Plats: Digital/Canvas
Lärare: Per Högselius
Jordens energiresurser är ojämnt fördelade och många energisystem är i hög grad transnationella med flöden som passerar många gränser från ursprungskällan till den slutliga konsumenten. Hur har energiimporterande länder försökt säkra sin energiförsörjning, och hur har energiexportörer använt sina resurser som maktmedel? Modulen består av tre delar, med tillhörande övningsuppgifter kopplade till de inspelade föreläsningarna.
Att läsa:
- Arne Kajser & Per Högselius, “Under the Damocles Sword: Managing Swedish energy dependence in the twentieth century”, Energy Policy 126 (2019), 157-164.
- När du har läst texten går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift.
Seminarium 3: Källkritik
Grupp 1: 1/12 kl. 13.15-15.00, sal L21, lärare Per Högselius
Grupp 2: 1/12 kl. 13.15-15.00, sal L22, lärare Timos Karpouzoglou
Grupp 3: 1/12 kl. 15.15-17.00, sal L21, lärare Per Högselius
Grupp 4: 1/12 kl. 15.15-17.00, sal L22, lärare Timos Karpouzoglou
Det tredje seminariet handlar om källkritik. Vi tittar närmare på hur olika aktörer i ett energisystem (t.ex. politiker, energibolag, energianvändare, frivilligorganisationer) talar om det de gör och hur olika typer av text (debattartiklar, vetenskapliga artiklar, inlägg på sociala medier osv.) presenterar informationen på olika sätt. Seminariet består av två delar: (1) övning med material som lärarna förberett; (2) presentation av dina egna källor som du tänkt använda i uppsatsen.
Läsuppgift: Ingen!
Förberedelseuppgift (obligatorisk!):
- Hitta fem olika typer av källor som kan hjälpa dig att besvara din valda forskningsfråga. Det kan vara allting från en akademisk artikel, ett företags hemsida, en lag eller reglering, en populärvetenskaplig text, en intervju med en huvudperson, en debattartikel eller ett historiskt dokument. Analysera hur ditt ämne framstår i ljuset av dessa olika källor! Öva dig i att vara källkritisk: försök till exempel att förstå vilket syfte författaren/utgivaren har haft med källtexten. Hur skiljer sig syftena åt mellan olika källor? Hur påverkas texten av vilken position/status författaren/utgivaren har i samhället? Vilka slutsatser kan du dra på basis av de olika källorna? Vilka slutsatser kan du INTE dra?
- Lämna in din förberedelseuppgift via Canvas senast dagen innan seminariet klockan 10.00.
Modul: Kärnkraftens historia och framtid
Tid: Du väljer själv
Plats: Digital/Canvas
Lärare: Per Högselius & Siegfried Evens
Kärnkraften är kanske den märkligaste av alla energikällor i världen, och den i särklass mest omdebatterade. Vilken roll kommer kärnkraften spela i framtidens svenska och internationella energisystem? Kommer den att kunna konkurrera med förnybara energikällor? För att kunna besvara dessa frågor behöver vi också blicka tillbaka på kärnkraftens mytomspunna och ytterst kontroversiella historia. Modulen består av två delar, med tillhörande övningsuppgifter kopplade till de inspelade föreläsningarna.
Att läsa:
- Maja Fjæstad and Thomas Jonter, “Between Welfare and Warfare: The Rise and Fall of the ‘Swedish Line’ in Nuclear Engineering”. In: Lundin, P.; Stenlås, N. & Gribbe, J. (eds.), Science for Welfare and Warfare: Technology and State Initiative in Cold War Sweden (Sagamore Beach, MA, Science History Publications/ USA, 2010.
- När du har läst texten går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift.
Modul: Vinnare och förlorare i energiomställningen
Tid: Du väljer själv
Plats: Digital/Canvas
Lärare: Timos Karpouzoglou
Globalt har man under senare år alltmer börjat diskuterat behoven av hållbara omställningar (”sustainability transitions”) i nyckelsektorer som energi. Detta har skapat nya typer av experimenterande på en nischnivå, och större involvering av slutanvändarna i olika energirelaterade tjänster. När nya aktörer börjar ta tekniska beslut kan detta dock även ge upphov till konflikter med traditionella aktörer som t.ex. stora energibolag och regeringar. I denna föreläsning tittar vi därför närmare på hållbarhetsomställningar som en socioteknisk arena där det finns både vinnare och förlorare, snarare än som en jämn spelplan där alla aktörer är jämlika och har samma förutsättningar.
Att läsa:
- Lee, Dasom, and David J. Hess, 2019, “Incumbent Resistance and the Solar Transition: Changing Opportunity Structures and Framing Strategies”, Environmental Innovation and Societal Transitions 33 (November): 183–95.
- När du har läst texten går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift.
Seminarium 4: Diskussion av uppsatsutkast
Grupp 1: 15/12 kl. 13.15-15.00, sal Hjärne (KTHB), lärare Siegfried Evens
Grupp 2: 15/12 kl. 13.15-15.00, sal Rinman (KTHB), lärare Timos Karpouzoglou
Grupp 3: 15/12 kl. 15.15-17.00, sal Hjärne (KTHB), lärare Siegfried Evens
Grupp 4: 15/12 kl. 15.15-17.00, sal Rinman (KTHB), lärare Timos Karpouzoglou
Läsuppgift: Ingen!
Förberedelseuppgift:
- Före det här seminariet måste du ha lämnat in (i tid!!) ett första utkast av din uppsats på Canvas. Utkastet skall vara minst 1000 ord långt (exkl. referenser och källförtedckning). Du ska också läsa två av dina kurskamratens uppsatsplaner och ge dem konstruktiv feedback med avseende på hur de kan förbättra sina texter och möta kursens bedömningskriterier.
- Du redovisar dina kommentarer för kurskamraterna muntligt under seminariets gång, men måste även ladda upp dina kommentarer på Canvas.