Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ger en introduktion till sensorer och ställdon och hur de kan programmeras och användas i ett kommersiellt inbyggt system (som Arduino och Raspberry Pi). Kursen har både en teoretisk del i vilken olika egenskaper hos sensorerna och ställdon och deras respektive ingångs- och utsignaler undersöks och förstås, liksom en praktisk del inriktad på realiseringen av en interaktiv multimodal installation.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
förklara grunden för digital logik och design av digital elektronik
programmera en inbyggd plattform
använda en programmerbar inbyggd plattform med sensorer och manöverdon
förklara grundläggande principer för elektroniken och logiken hos olika sensorer som finns på marknaden
översiktligt beskriva elektroniken och logiken hos olika sensorer som finns på marknaden
förklara funktionen hos olika sensorer och ställdon (t.ex. ultraljudssensorer, temperatur- och fuktighetsgivare, ljussensorer, accelerometrar, magnetometrar, tryckgivare, enkla elektriska och mekaniska ställdon)
rekommendera sensorer som är lämpliga för att analysera en specifik ingångsmodalitet
rekommendera ställdon som är lämpliga för att implementera en specifik utgångsmodalitet
identifiera sensorteknik som är lämplig för en specifik uppgift
programmera enkla tillämpningar som använder ingångssensorer och manöverdon
föreslå sensorteknik för design av en interaktiv tillämpning
i syfte att
kunna programmera inbyggda plattformar och använda sensorer och manöverdon vid utformningen av interaktiva tillämpningar.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
PRO1 - Projekt, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.